‘Je hoort en leest er natuurlijk veel over en we zijn het in januari gaan testen’, zegt Mark van Doorn van Plaza Polar Bear. ‘We wilden niet afwachten tot de overheid het ons verplicht. Vandaar dat we het getest hebben.’
Smerige bende
Maar de test verliep niet naar wens. Van Doorn: ‘We hebben het een paar weken gedaan, maar klanten begonnen te klagen. De frikandel speciaal rolde zo de kartonnen bakjes uit en viel onderin de bezorgzak. Dat werd een smerige bende. Ook de friet lag niet lekker in de kartonnen bakjes. Dit viel klanten op en die begonnen daarop te reageren. De test pakte dus nadelig uit voor ons. Karton mist nou eenmaal stabiliteit.’
Patat stoofvlees
En dus stapte Van Doorn weer over van karton naar plastic. ‘Plastic bakjes hebben een randje, waardoor ze groter ogen. Klanten reageren daar op. Zo simpel werkt dat. Karton oogt iel. Patat stoofvlees is hier behoorlijk populair en lekt in de plastic bakjes niet meer door. Het prijstechnische aspect speelt geen enkele rol. Kartonnen bakjes schelen op weekbasis misschien €10, maar als de ervaring van klanten goed was geweest, had ik dat graag extra betaald.’
Volgens Van Doorn is kwaliteit het belangrijkst voor de mensen die Plaza Polar Bear bezoeken. ‘Klanten reageren niet op het feit dat plastic slecht zou zijn voor het milieu. Het gaat hen vooral om de kwaliteit van het eten.’
Blijven zoeken
De ondernemer houdt de ontwikkelingen van alternatieven wel in de gaten. ‘Als we een goed vervangend product kunnen vinden voor plastic, dan ga ik daar direct voor. Ik blijf dan ook zoeken naar mogelijkheden.