Dunkin' betaalt klanten om op Instagram te posten

Dunkin' betaalt klanten om op Instagram te posten
Beeld: Roel Dijkstra Fotografie / Fred Libochant

Consumenten geld betalen om foto's van jouw bedrijf op Instagram te posten; Dunkin' Donuts is er nu mee begonnen, via de Cirkle-app.

Cirkle is een Rotterdams bedrijf dat begin dit jaar een app lanceerde die van consumenten ambassadeurs maakt op social media. Consumenten downloaden de Cirkle-app en koppelen die met hun Instagram account. Ze selecteren het bedrijf en kiezen uit hun eigen bestand de foto met een product of het logo van dat bedrijf om te posten. Cirkle controleert of de foto aan de voorwaarden voldoet en zet het bericht met de juiste tags op Instagram.

Betalen per post

Het bedrag dat consumenten kunnen verdienen (3, 4 of 6 euro) hangt af van de kwaliteit van de foto’s. Bedrijven bepalen zelf het maximumbedrag en betalen vooraf per post 10 euro aan Cirkle voor een zes maanden durende campagne. Dunkin’ betaalt maximaal 3 euro per post aan consumenten, die het geld binnen 24 uur op hun rekening gestort krijgen.

Marketing door consumenten

De bedenkers van de app – Mick Vierdag, Don Perridon en Bas Smit – zijn overtuigd van de kracht van marketing door consumenten. Mensen met Instagram account een hoeven geen duizenden volgers te hebben om ‘influencer’ te zijn, omdat de beste influencers juist zussen, broers of vrienden zijn; de inner circle.

Sinds de lancering van Cirkle begin dit jaar is er ook kritiek. Zo zou de app berichten op social media minder authentiek maken.

Focus op grote merken

Cirkle begon met kortingen voor consumenten bij de betreffende bedrijven, maar gaat ondernemers adviseren om over te stappen op direct geld. Volgens Cirkle gaan consumenten dan vaker posten voor een merk. Er staan nog wel bedrijven in de app die kortingen aanbieden, waaronder zo’n 350 horecazaken. Die wil Cirkle overzetten op de direct cash methode.

Er staan nu tien merken in de app, waaronder Dunkin’, koffiemerk Illy en automerk Mini. McDonald’s heeft een pilot gedraaid, maar is vanaf 3 oktober niet meer beschikbaar in de app. Na enkele aanpassingen in de software hoopt het bedrijf de fastfoodketen weer binnen te halen.