Snackpoint It Alde Sté is volledig verbouwd, zegt Sijmen van den Boogaard, die het bedrijf (cafetaria en café) nu zeven jaar runt met Leentje Tolsma. ‘De cafetaria is compleet leeggehaald en alles weer nieuw erin.’ Inclusief een nieuwe bakwand, van Kiremko. ‘Grotere ketels, een grotere bakplaat, meer werkruimte. We hebben nu acht mandjes in plaats van zes.’
Kortere afstanden
Voor de medewerkers is de cafetaria een stuk efficiënter geworden. ‘Qua werkruimte was het niet logisch. De afstanden tussen bijvoorbeeld de kassa en de bakwand, en van de kassa naar de koude keuken, waren veel te groot. We hadden voor ook geen opslagruimte. Dus als we een bijzondere bestelling hadden, moesten we naar de vriescel achter. Daar roosterden we een extra persoon voor in.’
Meer koel- en vriesruimte
Nu heeft het team de beschikking over vier grote koellades en zes vrieslades onder de werkbank. ‘Tijdens de rustige momenten kan één persoon de cafetaria nu draaien.’ In totaal hebben de ondernemer twaalf medewerkers in dienst, verdeeld over de cafetaria en het café in hetzelfde pand.
Comfortabeler voor gasten
Voor de gasten is het volgens de ondernemer ook beter vertoeven. ‘We hadden niet veel zitruimte, we waren meer gericht op afhaal. Maar we misten het wel.’ In de cafetaria van 60 vierkante meter is het aantal zitplaatsen van 10 naar 25 toegenomen.
Nu heeft de zaak niet alleen een warm en huiselijk interieur; ook aan het geluid is gedacht. ‘Daar hebben we goed op gelet. Er zit nu een geluidsdempende vloer en plafond in. Dat maakt de zaak een stuk rustiger, dat holle geluid is weg.’
Pittige opening
De zaak is van maandag 18 tot en met donderdag 28 november dicht geweest. De vernieuwde cafetaria is vrijdagmorgen 29 november heropend. ‘Dat was best pittig. ‘Vrijdags is altijd druk, vanwege grote bestellingen van bedrijven. Alles is natuurlijk nieuw, het is anders werken. Maar op zich ging het best goed.’
Snackwagen beviel niet
Dat was niet het geval in de snackwagen die tijdens de verbouwing op de parkeerplaats stond. ‘Dat beviel totaal niet. Die oven kon het qua vermogen gewoon niet aan, de friet kwam er heel anders uit. Dan heb je ontevreden mensen. Het was ook koud en vies weer, en de tent die ervoor stond, waaide weg. De omzet was 70 procent minder dan normaal. Voor mijn gevoel hebben we het onszelf onnodig moeilijk gemaakt.’
Een leermoment voor de ondernemers. ‘Als ik het weer zou doen, zou ik een week dichtgaan. Dan hadden we ons alleen op de verbouwing kunnen focussen. Nu deden we eigenlijk teveel.’ Van den Boogaard is nu in zijn nopjes in de vernieuwde cafetaria. ‘Heerlijk, het is echt genieten.’
Breder aanbod
De bedoeling is dat het aanbod ook verandert. ‘We missen overdag nog omzet, vooral in de wintermaanden. We zitten vlakbij een bedrijventerrein, en merken dat daar behoefte is aan een gezondere hap. Dus niet alleen snacks op vrijdagmiddag, maar ook broodjes doordeweeks.’
Meer maaltijden
Er komt nog een verbouwingsfase aan, die de zaak dichterbij het doel brengt van een one-stop-shop. ‘We krijgen achter een aparte keuken, waardoor we ons meer kunnen richten op maaltijden, en misschien pizza’s. We zitten hier in een forenzendorp. Mensen willen het liefst de auto naar binnen rijden en alles kunnen bestellen waar ze behoefte aan hebben.’