De ondernemers achter BeterBoeken ergerden zich al langer aan Booking.com. Het platform dat gasten onder druk probeert te zetten met meldingen als 'er is nog één kamer beschikbaar'. Nu willen ze de daad bij het woord voegen en een concurrent opzetten. BeterBoeken heet dat project voorlopig. In de loop van volgend jaar moet het nieuwe boekingsplatform van start gaan.
Hoogte commissie
BeterBoeken zegt te geloven in een eerlijke relatie tussen hotel en gast. Het platform belooft gebruiksgemak en geen gemanipuleerde zoekresultaten. Ook kunnen gasten en hotels rechtstreeks communiceren en krijgen hoteliers inspraak in de hoogte van de commissie.
De branche zelf kwam al eerder in actie tegen de machtige reserveringssite en startte derhalve zelf Bookdinners op voor de restaurantsector. Voor hotelboekingen is geen branche-initiatief opgericht. Er zijn wel alternatieven voor de grote OTA’s zoals Bidroom.
BeterBoeken
Niels Meijssen van de Delftse appbouwer TodayTomorrow is een van de initiatiefnemers van het nieuwe BeterBoeken. In mei schreef hij zijn frustraties over Booking van zich af. Daar kreeg hij veel reacties op. Vorige week gaf hij dat een vervolg met een crowdfunding campagne, waarin hij het publiek om financiële steun vraagt.
Na één week heeft Meijssen 229.000 euro binnen. ‘Sommigen betalen de minimale inleg van 250 euro, maar er is ook iemand die al 80.000 euro heeft overgemaakt.’ Om echt van start te kunnen gaan, heeft hij minimaal 1 miljoen en maximaal 2 miljoen euro nodig. Daarvoor geeft hij zichzelf nog zeven weken.
Platform economie
Niels Meijssen zegt zich te ergeren aan de platformeconomie, waarvan Booking.com een onderdeel is. ‘Je ziet het ook bij maaltijdbezorgingen en taxi's. Vaak zijn er twee grote spelers die elkaar bevechten om de grootste te worden. Ze zijn veel te machtig geworden en het gaat alleen om winst. Ze draaien aan alle knoppen om er zo veel mogelijk geld uit te halen. Aanbieders zijn afhankelijk.’
Investeerders krijgen geen inspraak
De investeerders van BeterBoeken krijgen niet veel te zeggen. Het bedrijf houdt ‘missie en winst strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen’.
De initiatiefnemers denken dat dit het bedrijf kan beschermen tegen ‘aandeelhoudersbemoeienis en vijandige overnames’. Sterker nog, Beterboeken wil op den duur helemaal van zijn aandeelhouders af. Het bedrijf wil winst gebruiken om aandelen terug te kopen en ‘aandeelhoudervrij’ te worden.
Toch denkt Meijssen dat er genoeg mensen zijn ‘die geloven in de missie, die geloven dat wij de missie altijd voor ogen blijven houden, nu en in de toekomst’.
Dat de hotelsector het moeilijk heeft in coronatijden, hoeft volgens Meijssen geen probleem te zijn. ‘Dit is de beste tijd om te lanceren. We hebben nu de tijd om een platform op te bouwen. Mensen blijven reizen. Volgend jaar of over 1,5 jaar is de markt hersteld en dan zijn wij klaar om de markt te bedienen.’