Er zijn vanuit de restaurant/terrassen tak vele oplossingen gekomen om met 1,5 meter-economie om te gaan. Maar vanuit de 'natte horeca' waren de geluiden negatiever. Logisch, vindt Horecabrains.
De 1,5 metermaatschappij in een café of een club is niet werkbaar, vind Martijn Veen. 'Voor dit deel van de branche moet een aangepaste oplossing komen', aldus de voorman van de brancheorganisatie.
Veen pleit voor 'een breed gedragen corona-app in combinatie met testen, zelfdiscipline en -in eerste instantie- leeftijds- en regio-geselecteerde doelgroepen. 'Dat zou een mogelijkheid zijn om toch het café of een club te openen zonder de gasten op 1,5 meter afstand van elkaar te laten bewegen', aldus Horecabrains.
'Medewerkers die in direct contact komen met de gasten zouden dan een mondkapje moeten dragen.
'Voorkom teloorgang prachtige horeca'
'Op deze manier voorkomen we een totale teloorgang van een prachtige discipline binnen de horeca', aldus Martijn Veen. 'Uiteraard horen wij ook de geluiden met betrekking tot privacy. Maar het kan toch niet zo zijn dat we in deze tijd, waar Facebook wereldwijd 1,3 miljard gebruikers heeft, door privacy-problematiek de economie laten stilstaan en wellicht hele bedrijfstakken laten wegvagen?
Wij zien de app niet anders dan een verplichte ID controle bij de deur. Die is nu ook toegestaan en daar valt ook niemand over. Wij willen graag helpen met de ondersteuning van de ontwikkeling van zo'n app. Deze dient bij toegang tot de nachthoreca verplicht gesteld te worden. Niet voor iedereen, maar wel voor diegene die gebruik willen maken van de horeca.