'Flexibele uren maken het verschil bij keuze vakantiewerk'

'Flexibele uren maken het verschil bij keuze vakantiewerk'
Koos Groenewold

Hoe speel je met de huidige krapte op de arbeidsmarkt als werkgever in op de overige wensen en behoeften van vakantiekrachten?

Aankomende zomervakantie gaat 71 procent van de Nederlandse jongeren werken. Waarvan ruim 80 procent in eerste instantie werkt om geld te verdienen. 'Maak om te beginnen de vakantiebaan aantrekkelijker voor jong talent door flexibele uren aan te bieden', zegt Mariska Visser, operational director van YoungCapital. 'Dit staat namelijk op nummer een van voorwaarden die belangrijk zijn tijdens werk deze zomer.' Op nummer twee en drie staan nieuwe dingen leren en de mogelijkheid om een toeslag/bonus of fooi te ontvangen boven op het salaris. Welke voorwaarden minder belangrijk zijn - maar nog steeds wel mooi meegenomen - zijn teamuitjes, het aanbieden van kortingen, de mogelijkheid om te werken met vrienden en reiskostenvergoeding. 'Heb je dus een vacature openstaan en krijg je hier weinig sollicitaties op, denk er dan eens over na om de secundaire voorwaarden aan te passen. Hiermee heb je dan net een streepje voor op de andere vakantiebanen', raadt Visser aan.

'Meiden kiezen voor horeca'

Uit het onderzoek blijkt dat jongens en meisjes veelal dezelfde wensen hebben als het op vakantiewerk aankomt. Zo werken ze allebei liever overdag (70 procent) dan ‘s avonds (30 procent). Liever doordeweeks (77 procent) dan in het weekend (23 procent) en zijn ze liever fysiek bezig (74 procent) dan dat ze de hele dag achter een computer zitten (26 procent). 68 procent werkt liever met klanten, dan zonder (32 procent). En 63 procent doet liever variërend werk, dan iedere keer hetzelfde (17 procent). Toch zit er een verschil in de top vijf beroepsgroepen van de jongens en de meiden. Als ze moeten kiezen, dan gaan de meeste jongens voor een zomerbaan in het transport of de logistiek, zoals koerier, en gaan de meeste meiden aan de slag in de horeca.

Over YoungCapital

YoungCapital gelooft in de kracht van jonge mensen. De recruitmentspecialist ziet jongeren als het groeikapitaal dat elk bedrijf nodig heeft.

Tekort personeel horeca

De horeca heeft in 2018 opnieuw groei van de winst laten zien, maar deze nam met 11% wel duidelijk af ten opzichte van de 20% in het voorgaande jaar. Hogere inkoopkosten en een tekort aan personeel drukten de financiële resultaten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.