Het aantal hotelovernachtingen in Nederland doorbrak in 2018 voor het eerste de 50 miljoen en groeide met 7,1% ten opzichte van 2017. De Amsterdamse hotelmarkt is goed voor een derde van alle overnachtingen en liet in 2018 een groei zien van 6,8%. Dat is een minder harde groei dan het Nederlands gemiddelde. De bezettingsgraad van de hotelkamers daalde, maar de omzet per kamer steeg nog wel (Bron: STR). De Rotterdamse hotelmarkt deed het een stuk beter en groeide bijna 16% ten opzichte van 2017.
Bezettingsgraad Amsterdam
De eerste maanden van 2019 laten hetzelfde beeld zien. De bezettingsgraad in Amsterdam en ook rondom Schiphol daalt. De omzet per kamer daalt nu ook. De toename van het aantal hotelkamers stijgt harder dan het aantal overnachtingen. 'Dat kan een reden voor deze ontwikkeling zijn', aldus Rabobank.
Hoewel de groei aanhoudt, zal die in 2019 minder uitbundig zijn dan in 2018. Dit komt vooral doordat de particuliere consumptie afneemt, zo meldt Rabobank verder in haar rapport. 'Voor 2018 kwam de consumptie uit op 2,4% en voor 2019 verwachten wij dat deze uitkomt op 1,6%. Nog steeds groei, maar dus minder uitbundig. Daarnaast kan het personeelstekort een drukkend effect hebben op de groei.'
Inkomend toerisme blijft stijgen
Het inkomende toerisme speelt een belangrijke rol in de groei van de horeca- en recreatiesector. In 2018 bezochten 19,1 miljoen toeristen ons land. Dit jaar zal het aantal toeristen voor het eerst boven de 20 miljoen komen. 'Hoewel die groei van het aantal toeristen goed is voor de sector, zorgt de hoeveelheid toeristen in toeristische gebieden steeds vaker voor negatieve ervaringen bij bewoners. Voor de komende jaren is het dus een uitdaging om de negatieve effecten niet te laten escaleren. Inwoners laten zien hoe ze kunnen profiteren van toerisme kan daarbij helpen.'
Grootte steeds belangrijker
Het aantal hotels met meer dan honderd kamers is de afgelopen vier jaar toegenomen. Tegelijkertijd zien we juist minder hotels met vijftig tot honderd kamers. We zien de stijging van omvang van bedrijven ook in andere segmenten van de sector toenemen. 'Dat komt door overnames, maar ook door het uitbreiden van het aantal vestigingen.'