Tapp: Met data naar meer omzet in het café

Tapp: Met data naar meer omzet in het café

Welke dranken worden veel verkocht bij andere cafés? Welke drankprijzen hanteren andere kroegen en is er ruimte om prijzen te verhogen? Tapp levert data aan de horeca die dit inzichtelijk maakt. Hoe het werkt? Met een slim kastje dat kassagegevens kan uitlezen, ongeacht het kassasysteem.

Frans van Hoogstraten wordt door zijn compagnon Sjoerd Rothweiler omschreven als een echte uitvinder. Nachtenlang sleutelde hij aan een op Marktplaats aangeschafte kassa, waarna hij een sensor uitvond die ieder kassasysteem in de horeca kan uitlezen. In 2015 werd het bedrijf Tapp door Van Hoogstraten en Rothweiler in het leven geroepen.

Aanvankelijk lag de focus op een app om soepel te kunnen betalen in de kroeg, maar inmiddels zet het bedrijf met twaalf medewerkers zijn ervaring en technologische kennis in voor realtime inzicht in de horecamarkt. ‘Omdat we geloven dat we met data en inzicht veel meer uit de horeca kunnen halen’, aldus Rothweiler. 700 horecazaken hebben zich nu aangesloten. ‘Maandelijks neemt dit met 40 toe.’

De ambitie is om het totale aantal nog dit jaar te verdubbelen. ‘Want hoe meer data, hoe meer inzichten we hebben. En hoe beter we de horeca kunnen helpen.’

Sjoerd Rothweiler

Meer omzet

Waarom een horecaondernemer met data zou willen werken? ‘Je kunt hier echt heel veel uithalen’, zegt Rothweiler. ‘Je leert je gast er beter door kennen, maar je kunt ook lering trekken uit hoe collega’s het doen. Bovendien kan het een financieel voordeel opleveren.’

Zo noemt hij een voorbeeld van een café-eigenaar aan de gracht in Amsterdam die, na inzicht te hebben gekregen in de cijfers, besloot om de prijs van zijn fluitje met tien cent te verhogen. Collega-ondernemers met eenzelfde soort zaak, in dezelfde stad, bleken namelijk een hogere prijs te vragen voor pils van hetzelfde merk. ‘Voor zo’n ondernemer betekent die 10 cent meer een extra omzet van tienduizenden euro’s per jaar.’

Wat wordt gemeten?

‘Onze techniek weet in welke stad of regio de deelnemende cafés liggen en om wat voor soort zaak het gaat; of het een terras heeft, of dat het een feestcafé, grand café, eetcafé, of een bruincafé is. Daarnaast meet ons systeem behalve de prijs - welke consumpties op welk tijdstip worden verkocht. We houden bij onder welke categorie verkochte consumpties vallen: wijn, warme dranken, bier, gedistilleerd of soft drinks. Per categorie kunnen we ook zien om wat voor een soort drank het gaat en van welk merk. Optioneel houden we de doelgroep bij.’

Tapp vergelijkt de prestaties van een café met een benchmark van de horecamarkt. Producten, merken, prijzen en verkopen per tijdstip worden vergeleken met de prestaties van andere soortgelijke horecazaken. Een deelnemer ziet zijn cijfers in een overzichtelijk online dashboard. ‘Data en trends presenteren we op een vierweekse basis.’ Zo maakt de data ook inzichtelijk welke gedistilleerde dranken het meest werden verkocht tijdens een event, zoals bijvoorbeeld ADE.

‘We kunnen ook precies zeggen welke dranken in opkomst zijn en wat hardlopers zijn in de zomer- en winterperiode.’ Als voorbeeld noemt Rothweiler de snelle opkomst van 0,0% bier. ‘Maar zo kunnen we ook zien hoe bizar snel één specifiek merk ineens de helft van de markt heeft veroverd.’

Niet herleidbaar naar locatie

Rothweiler vervolgt enthousiast: ‘Het toverwoord is benchmarking.’ De informatie die wordt gemeten, is niet herleidbaar naar een locatie. ‘Onze techniek meet welke consumpties op welk tijdstip worden verkocht.’ Tapp verwerkt deze data in anonieme marktinzichten, dus nooit herleidbaar naar één zaak.

‘Alleen als een ondernemer zelf besluit om een actie te doen samen met een leverancier - om bijvoorbeeld te testen hoe goed nieuwe marketing werkt in een zaak - delen we gegevens van een locatie met deze leverancier, en dan alleen data over het eigen merk.’

Via leverancier

De status is nu dat horecazaken zich via een van hun drankenleveranciers aansluiten bij Tapp. ‘Maar we willen straks ook dat horecaondernemers zich zonder tussenkomst van hun leverancier kunnen aansluiten.’

Nu meet Tapp voor leveranciers, onder meer Red Bull en Lipton, hoe verschillende productcategorieën zich in de Nederlandse horecamarkt ontwikkelen, hoe merken binnen een categorie presteren en op welke trends ze moeten inspelen. ‘Maar bijvoorbeeld ook wat het effect is op de verkoop, als een medewerker een schort draagt van een bepaald drankmerk, de drank in een merkglas zit of als er in de bar matten liggen van een specifiek drankmerk.

Horecaondernemers werken hieraan mee in ruil voor bijvoorbeeld korting op die drank. Ook kunnen horecazaken beter samenwerken met leveranciers. ‘Zo constateerden we bij een deelnemend café dat die tussen 16.00 en 18.00 uur veel witbier verkocht, maar dat gasten daarna overstapten op gewoon pils. Het lukte, na inzicht in de data, om de verkoop van andere hoge marge-producten te verhogen, doordat een medewerker na 18.00 uur gasten actief ging adviseren over andere speciaalbieren.’

Installatie

De installatie van het slimme kastje gebeurt samen met de kassaleverancier en duurt nog geen uur. Rothweiler: ‘Een horecaondernemer hoeft er verder dus niets voor te doen. Kassaleveranciers geven horecazaken vaak al mooie inzichten in data, maar dan alleen over de zaak waar die kassa staat. Met onze data kan een ondernemer zijn cijfers naast die van collega-ondernemers leggen.’

Wat verder bijzonder is aan de kassasensor, is dat het van complexe data iets homogeens weet te maken. ‘In de horeca slaat iedereen op zijn eigen manier een product aan op de kassa. De één heeft een fluitje Brand als ‘fl br’ onder de knop, de ander als ‘fluit br’. Voorheen waren we 8 uur per locatie bezig om deze gegevens juist in te voeren in ons systeem. Maar met een nieuwe techniek kan een algoritme de gegevens in 100 milliseconden verwerken. Zo blijven wij innoveren voor horecaondernemers.’ Meer info? Tapp.café.nl


Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.