Nog nooit werd er zo massaal gestemd op de Publieksprijs van de Koffie Top 100 als dit jaar. 17.242 stemmen werden dit jaar opgehaald door 119 zaken. Vorig jaar wisten 125 zaken stemmen binnen te halen, maar toen lag het totaal aantal op 11.530.
Top 20 Publieksprijs 2018
Plek | Bedrijf | Plaats |
---|---|---|
1 | De Tuynkamer | Hoorn |
2 | TIM! | Sevenum |
3 | Everything Sweet | Rijen |
4 | Naked | Amsterdam |
5 | Doppio Espresso | Den Haag |
6 | Chocolate Company | Rotterdam |
7 | Visser's Poffertjes | Dordrecht |
8 | Baron | Harderwijk |
9 | Babbels | Gennep |
10 | 't Feithhuis | Groningen |
Een bewijs eens te meer dat horecaondernemingen hun achterban steeds beter weten te vinden én weten te betrekken bij hun bedrijf. Dat vertelt eigenaar Laura Luca van winnaar De Tuynkamer ook. ‘Wij hebben er in de zaak veel aandacht aan besteed door middel van tafelkaartjes en posters. Maar wat ons enorm geholpen heeft, is social media. Dat is iets waar we de tijd voor nemen en regelmatig mee bezig zijn.’
Kracht van social media
Voor wie nog niet overtuigd is van de kracht van social media voor een onderneming: bij De Tuynkamer in Hoorn besteedt ondernemer Laura Luca wekelijks ‘een paar uur’ aan social media. ‘Dat doe ik samen met een medewerkster, en dan nemen we er echt de tijd voor.’
Social media betekent voor De Tuynkamer overigens vooral Facebook. Luca: ‘We doen ook zeker wat op Instragram, maar op Facebook hebben we 6000 volgers, dus ik weet zeker dat de impact van wat we daar posten, en dat doen we veel, enorm groot is.’ En dat is meer dan alleen een oproepje plaatsen van ‘Stem op ons’, zo legt de Hoornse uit. ‘We maken dan ook echt leuke filmpjes met een muziekje eronder, dat posten we dan en daarvan zien we dat het enorm aanslaat.’
Ook offline stemmen werven
Maar het is niet alleen online en social media waarmee stemmen binnengehaald worden bij De Tuynkamer. Luca: ‘We zijn een druk bezochte brasserie en we zitten vaak tijdens lunch en diner vol, dus daar maken we natuurlijk ook gebruik van.’ Vol betekent in het geval van De Tuynkamer zo’n 90 couverts, en als het voor- en het achterterras gebruikt worden, zijn dat er al snel 140.
‘We hebben natuurlijk promotiemateriaal als tafelkaartjes en posters van de Koffie Top 100 ontvangen en die hebben we opgehangen. Waar het kon, attendeerden we onze gasten er op. Maar wat we ook gedaan hebben, is de onderkant van de bonnetjes gebruiken om een boodschap op te plaatsen: ‘Stem op ons’, met de url erbij. Dat heeft ongetwijfeld ook bijgedragen aan het aantal stemmen. Dat doen we sowieso vaker, het onderste van een bon gebruiken voor reclame-uitingen of iets dergelijks.’
Het zorgde ervoor dat de strijd om de Publieksprijs lange tijd een spannende aangelegenheid was. In de eerste tussenstand, gepubliceerd op 13 juli stond De Tuynkamer nog op plek 6. Maar ruim twee weken later stond de brasserie uit Hoorn al op plek 1 en die positie heeft het nadien niet meer afgestaan. Vorig jaar stond De Tuynkamer in de laatste tussenstand ook op één, maar werd in de laatste week ingehaald door Doppio Espresso Joure. Na vier jaar Doppio-overwinningen op rij is daar een eind aan gekomen en wint De Tuynkamer in Hoorn zeer verdiend de Publieksprijs.