Eerder deze week communiceerde het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Takeaway, dat de commissie omhoog gaat, variërend van 8 tot 16 procent. De prijsverhoging Thuisbezorgd.nl baart de bezorgbedrijven grote zorgen.
Martijn Jansen van De Beren en voorzitter van de NLVVM is ongerust ‘Dit soort prijsverhogingen zijn voor onze leden niet te dragen. Daarnaast ontvangt de NLVVM signalen van kleine ondernemers uit de markt die niet zonder Thuisbezorgd kunnen maar deze verhoging financieel niet meer kunnen ophoesten.’
De NLVVM vertegenwoordigt ketens als Domino’s Pizza, de Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo, New York Pizza, SushiPoint, Johnny’s Burger Company en FEBO.
Volgens Jansen is het verontrustend dat Thuisbezorgd aangeeft de commissie verhoging door te moeten voeren om aan de winstverwachting van aandeelhouders te kunnen voldoen. ‘In feite compenseren Nederlandse ondernemers op deze manier de verliezen van Thuisbezorgd in andere landen.’. Naast de restaurants zullen consumenten de prijsverhoging van Thuisbezorgd ook gaan merken. ‘Deze verhoging zal uiteindelijk ook worden doorberekend aan hen’, concludeert Jansen.
Prijsverhoging Thuisbezorgd.nl
De NLVVM onderstreept dat Thuisbezorgd veel heeft betekend voor de ontwikkeling van de Nederlandse bezorgmarkt. Toch willen de aangesloten restaurants, die gezamenlijk een significant deel van de omzet van Thuisbezorgd.nl realiseren, duidelijkheid over de samenwerking waarbij eenzijdige prijsverhogingen niet passen. ‘Wij willen als brancheorganisatie daarom zo snel mogelijk met Thuisbezorgd om de tafel’, besluit Jansen.
>> Martijn Jansen en Ad Schaap over De Beren 2.0
Over de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers
De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is een initiatief van de restaurants Domino’s Pizza, de Beren, de Spare Rib Express, Taco Mundo, New York Pizza, SushiPoint, Johnny’s Burger Company en FEBO. Deze 8 prominente bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 500 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de bedrijven werkzaam in de branche. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor professionalisering van deelnemende ketens.