Nummer 2 Cafetaria Top 100: Verhage Zwijndrecht - Walburg doet het net even anders

Nummer 2 Cafetaria Top 100: Verhage Zwijndrecht - Walburg doet het net even anders

'Met bonkend hart stonden we op het podium', aldus de blije Richard en Mariëlle Groeneweg van Verhage Zwijndrecht - Walburg in Zwijndrecht. De ondernemers en hun team gingen maandag 17 oktober na de uitreiking van de Cafetaria Top 100 met de tweede prijs naar huis. Hoe slaagden zij daarin?

‘Sterke punten zijn ons team en het feit dat we alles proberen positief te benaderen’. zegt Mariëlle. ‘Daarnaast behandelen we anderen, zoals we zelf behandeld willen worden. Dat geldt voor de medewerkers, de klanten, maar ook als het gaat om wat we op tafel zetten.’ Ook de manier van presenteren is volgens Richard net even iets anders. ‘We hebben een koffiemachine middenin de zaak gezet, wat een hartelijk welkom uitstraalt. Een leuke presentatie is ook van belang.' Een snack gaat bij Verhage Walburg niet in een plastic bak, of papieren zak, maar op een bord of mooie houten plank.

Fluisteractie

Richard en Mariëlle laten zich in alles graag van hun vindingrijke kant zien en zijn daarmee, aldus de jury, een echte inspiratie voor de branche. Een kopje koffie bijvoorbeeld wordt er geserveerd met een een klein glaasje alcoholvrije siroop met een toefje slagroom. Ook heeft het bedrijf, met een knipoog naar de high tea, de ‘Fry Tea’ op de kaart staan: een etagère met verse broodjes, frituurhapjes, friet en zoete lekkernijen. ‘Dat vinden mensen echt verrassend.’
Op social media zijn de ondernemers actief. Zo startten ze er de fluisteractie. ‘We posten een woord op social media. Wanneer een gast tijdens de bestelling dit woord fluistert, krijgen de eerste klanten iets gratis.’ Binnenkort wordt de ‘Frietfie’ in het leven geroepen, een actie waarbij klanten een selfie moeten maken met bijvoorbeeld een frikandel als snor. Of we vragen medewerkers met twee verschillende sokken aan een bestelling te komen doen. Over zulke acties wordt gesproken.’

Personeel

Over het inwerken van het personeel, zegt Richard: ‘Eerlijkheid, inzet en enthousiasme is belangrijkste. Iedere fulltime medewerker moet bij ons ook de fastservice opleiding doen. Dat zorgt voor professionaliteit, maar daardoor kan ook iedereen zeggen: ‘ik heb een diploma’. Mariëlle voegt daar nog aan toe: ‘Het levert betrokkenheid op.’

Tien jaar aan de top

Richard en Mariëlle staan al langere tijd aan de top in de cafetariabranche. Met hun andere Verhage-locatie in Zwijndrecht gingen ze er tien jaar geleden met de winst vandoor in de Cafetaria Top 100 en ze zijn ook al een paar keer eerder als tweede geëindigd.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.