Duizend Nederlanders en Belgen werden in dit onderzoek gevraagd naar hun biergewoonten in binnen- en buitenland en naar de rol van bier bij het eten. Het onderzoek wordt op 5 augustus gepubliceerd op de Internationale Bierdag.
Mercure Hotels speelt in op de populariteit van lokale bieren. 'Bij een groot aantal schenken we met veel trots bier van lokale en ambachtelijke bierbrouwers. Deze brouwers bevinden zich in de nabije omgeving van onze hotels', aldus Shanna Holthaus, Marketing Brand Manager bij Mercure Hotels Benelux.
Bierliefhebbers
Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders echte bierliefhebbers zijn. Van de ondervraagden geeft 59 procent aan wel eens bier te drinken. Bij de Belgen ligt dat net iets hoger met 68 procent. Zes op de tien (59 procent) van de ondervraagden drinkt minstens één keer per week een biertje, terwijl drie op de tien (30 procent) dit één of een paar keer per maand doet.
Belgisch of Nederlands bier?
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat slechts één op de vijf Nederlanders aangeeft dat het Nederlandse bier beter is dan die van de zuiderburen. Bijna de helft van de Nederlandse bierdrinkers (45 procent) zegt zelfs de voorkeur te geven aan Belgische bieren. Maar liefst negen op de tien Belgische bierdrinkers is van mening dat bier uit eigen land beter is.
Biertje in restaurant of café
Nederlandse bierdrinkers kiezen vaker voor een biertje in een restaurant, met 33 procent versus 26 procent bij de Belgen. Bier drinken in het café is dan weer meer iets voor Belgische bierliefhebbers. Dit aantal ligt in Nederland slechts op 39 procent. Nederlanders prefereren bier duidelijk ook later op de dag: als aperitief, vlak na werk of later op de avond. Vier op de tien Belgen daarentegen, geniet ruim voor het avondeten al van een ‘pintje’. Zo is bij 15 procent van de Belgen de lunch hét moment waarop ze het liefst een biertje drinken, ruim tweemaal zoveel als bij de Nederlanders.
Lokaal bier
Wanneer de mogelijkheid zich voordoet, probeert 52 procent van de Nederlandse bierdrinkers graag een lokaal biertje uit. 55 procent hiervan zijn 55-plussers, ten opzichte 37 procent van de jongere bierdrinkers. De jongere Nederlandse bierdrinker (36 procent) is eerder geneigd zich te laten adviseren door horeca personeel, wanneer ze bier bestellen, dan de groep 55-plussers (22 procent).
Vaker bierkeuze aangepast aan eten
Zowel in Nederland als in België zien we dat meer dan de helft van de bierdrinkers de bierkeuze aanpast aan wat ze eten. Zestien procent van de Nederlandse bierdrinkers geeft aan nu meer bier te drinken bij het eten, dan voorheen.
Nederlandse bierdrinkers genieten graag van hun bier bij de barbecue, snacks of Chinese en Indonesische gerechten. Biersommelier Rick van Kempen zegt daarover: 'Bier als smakelijke begeleider van een goede maaltijd, is de afgelopen jaren nadrukkelijk een item in de media en de horeca. De Nederlanders en Belgen lijken geen van beide bier op dit moment echt serieus te nemen, als begeleider van de betere keuken. Hier liggen dus nog veel mogelijkheden, hoewel ‘onbekend zeker onbemind’ maakt: opvoeding, en informatieverschaffing door zowel brouwers, drankverstrekkers en horeca zouden hieraan een forse impuls kunnen geven.’
Populairste bierstijlen
De populairste bierstijlen volgens Nederlandse bierdrinkers zijn pils (45 procent), radler (12 procent), fruitbier (8 procent), witbier (8 procent) en blond bier (8 procent). Er zijn verschillen te bekennen tussen mannen en vrouwen. Mannen houden vooral van pils, tripel sterk blond en de bieren in oud bruin Nederlandse stijl (moutige en zoet). De vrouwen hebben als favoriet pils, gevolgd door radler en fruitbier. Tenslotte geeft 20 procent van de Nederlandse bierdrinkers aan dat hun bierconsumptie in de afgelopen jaren is toegenomen.