Bavaria is de tweede van de vier grote brouwers die haar prijzen voor 2016 bekendmaakt, na dat Heineken vorige week als eerste melding maakte van de prijsverhoging. In een brief die 30 november naar de ondernemers verstuurd is, geeft Bavaria aan dat de prijzen per 1 maart 2016 omhoog gaan.
Eerste verhoging in ruim twee jaar
Bavaria viel de afgelopen jaren op doordat het als enige grote brouwer de prijzen niet verhoogde. De laatste keer was dat in augustus 2013. Vorig jaar verklaarde toenmalig verkoop-directeur horeca Cinte Swinkels nog dat 'het niet uit te leggen was om de prijzen te verhogen.' In de brief die deze week bij de ondernemers op de mat viel wordt ook niet concreet ingegaan op de prijsverhoging. De enige uitleg die in het schrijven staat is: 'Om de kwaliteit van onze producten en diensten voor de Nederlandse horeca te kunnen waarborgen, zijn wij genoodzaakt om vanaf 1 maart 2016 de horecaprijzen voor onze eigen bieren te verhogen.'
49 procent duurder in 10 jaar
Doordat Bavaria ruim twee jaar lang de prijzen niet heeft verhoogd, is de stijging over de afgelopen tien jaar niet zo groot als bij Heineken. Bij 's lands grootste brouwer steeg de fustprijs over het afgelopen decennium 57 procent. Bij Bavaria is dat een kleine 49 procent (48,95).
Nieuwe prijzen per 1 maart 2016
De nieuwe prijzen die Bavaria per 1 maart gaat berekenen zijn als volgt:
Liter tankbier: €2,58 (een stijging van ruim 4,8%)
50 liter fust: €123,63 (stijging van bijna 4,5%)
Daarnaast gaan de 20 liter fusten Swinckels naar €67,81 en de dezelfde fusten Bavaria kosten per 1 maart €54,35.
Reactie Bavaria
In een reactie aan Misset Horeca verwijst Bavaria naar de brief die alle ondernemers gekregen hebben. 'Om de kwaliteit van onze producten en diensten voor de Nederlandse horeca te kunnen waarborgen, zijn wij genoodzaakt om vanaf 1 maart 2016 de horecaprijzen voor onze eigen bieren te verhogen. De laatste prijsverhoging vanuit Bavaria NV dateert van 1 augustus 2013.'