Dat blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ING. De bank baseert zich op een online-enquête die de afgelopen dagen door tienduizenden mensen is ingevuld.
Kortingsacties
Daaruit blijkt dat de meeste bezoekers hun uitgaven wel proberen te beperken. Meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark.
Een kwart neemt zelf lunch of ander eten mee. Een gemiddelde pretparkbezoeker besteedt in totaal 50 euro per persoon. De prijzen zijn vooral hoger omdat pretparken investeren in nieuwe attracties.
De Efteling: 38 euro
De Efteling is verreweg het duurste pretpark. Voor een kaartje aan de balie betaalt de consument 38 euro. Door online te bestellen kunnen bezoekers 4 euro besparen.
Walibi: 34,50 euro
Walibi Holland staat met 34,50 euro op de tweede plaats. Ook hier loont online bestellen de moeite: de entreeprijs valt dan zo’n 13 procent lager uit.
Een gemiddelde bezoeker is in totaal ongeveer 50 euro per persoon kwijt aan een pretparkbezoek, inclusief kosten zoals parkeren, eten of souvenirs. Voor een gezin met twee kinderen kost een dagje pretpark gemiddeld 200 euro.