Het publiek koos overduidelijk voor de Bacon Bullet van Nextdeli. Volgens business strateeg en projectontwikkelaar Ben Hansen kreeg zijn snack 23 procent van alle uitgebrachte stemmen.
Facebook
'Via Facebook konden we de stemming real time volgen en we stonden steeds bovenaan', aldus Hansen.
'Een week voor aanvang van de beurs werd de tussenstand echter niet meer getoond en daardoor was het maandag 12 januari dus nog spannend.'
Bacon Ball
Hansen richt zich met zijn producten - er is ook een Bacon Ball, de variant op de bitterbal - op de zogeheten Millennials, consumenten jonger dan 35 jaar.
Geen vlees maar bacon
'We hebben de Bacon Bullet neergezet als een nieuw en hip product, met als verrassend element dat de vulling geen vlees is maar bacon. Daarmee bereiken we een nieuwe doelgroep.'
Cafetaria's
'Dat maakt de Bacon Bullet ook interessant voor cafetaria's,' aldus Hansen, 'want de kroket is populair onder de doelgroep 35-55 jaar en je ziet dat dit product meeschuift met de vergrijzing.'
Nominatie
Hansen hoorde van de jury dat dit ook de redenen zijn dat zijn snack was genomineerd voor de Horecava Innovation Award. Die won hij niet, maar de publieksprijs dus wel.
Snackpoint
De Bacon Bullet werd vorig jaar juni geïntroduceerd en kende volgens Hansen een vliegende start. 'Makro en Snackpoint plaatsten de snack allebei direct in hun folders.'
Promotievideo
Onderdeel van die lancering was een promotievideo. 'Op onze eigen Facebook-pagina haalden we daarmee in twee dagen 150.000 clicks. 85 procent van onze onlinebezoekers is tussen de 18 en 35 jaar en 85 procent daarvan is man.'
Engeland en Spanje
De snack is inmiddels verkrijgbaar in Spanje ('Aan de costa's, waar onze doelgroep zich bevindt') en in maart volgt de introductie in Engeland.
Voetbalstadions
In eigen land zijn er inmiddels drie voetbalstadions die de Bacon Bullet als 'huissnack' voeren. Hansen: 'Bij ADO Den Haag, in de Kuip in Rotterdam en in het stadion van Heerenveen.'