Week van de Friet 'zeer geslaagde primeur

Week van de Friet 'zeer geslaagde primeur

Als we alles op een rij zetten, dan is sprake van een zeer geslaagde primeur.' Frans van Rooij van initiatiefnemer ProFri kijkt tevreden terug op de ...

Vakvereniging ProFri had twee redenen voor het in het leven roepen van de eerste Nationale Week van de Friet.

Negatieve vooroordelen
'Het populaire frietje in een positiever daglicht zetten en een tegenoffensief vormen tegen de vele negatieve vooroordelen', aldus Frans van Rooij.

Promotiecampagne

Ongeveer achthonderd fastfoodondernemers namen van 4 tot en met 12 oktober deel aan de promotiecampagne, waarbij friet door middel van speciale activiteiten onder de aandacht werd gebracht.

Van Rooij: 'Het gaat om de juiste balans tussen voeding, beweging en leefstijl. Het frietje als aardappelproduct past hier prima in, mits goed gefrituurd.'

De vereniging kijkt met een goed gevoel terug op de primeur. 'Natuurlijk verloopt zo'n eerste keer nog niet helemaal vlekkeloos', aldus Van Rooij.

Vertrouwen opbouwen

'We moeten als organisatie nog vertrouwen opbouwen, de frituurbedrijven moet er aan wennen dat ze met eigen initiatieven invulling geven aan deze week en toeleveranciers moeten ook het gezamenlijke belang nog beter op waarde schatten.'

Tweede editie

Maar dat de tweede editie er gaat komen, dat is al zeker. 'Als we alles op een rij zetten, dan is sprake van een zeer geslaagde primeur.'

Met de evaluatie van de eerste editie wordt volgens Van Rooij meteen het begin gemaakt met de voorbereidingen voor 2015. 'De Nationale Week van de Friet wordt een vaste waarde.'

Bekijk hier een fotoreportage van de eerste Nationale Week van de Friet.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.