Ras patat wint retailprijs

Ras patat wint retailprijs

Aviko heeft met Ras patat gisteren een Wheel of Retail gewonnen, een prestigieuze prijs van supermarktvakblad Distrifood. Ras wordt door inkopers van ...

De introductie van 'I love Ras' is niet ongemerkt voorbijgegaan in de supermarkt.  Zonder al te veel ondersteuning heeft Ras patat al 'een mooie omloopsnelheid', zeggen senior trade marketeer Peter Kok en senior brandmanager Ingeborg Blaauw van Aviko in Distrifood. Vanuit marketing gezien moet volgens hen het 'grote werk nog beginnen'. Het is de vanuit de cafetaria bestaande consumentenliefde voor het product die vanaf de introductie voor de populariteit zorgt.

De introductie van Ras in de supermarkt heeft bij veel cafetariahouders kwaad bloed gezet. Ondanks een toezegging dat er ook een flinke marketingcampagne voor de cafetariasector werd opgezet. Tevens was Aviko van mening dat een grotere naamsbekendheid door verkoop in retail ook de vraag in de cafetaria kan stimuleren.

De vereniging van professionele frituurders reageerde teleurgesteld ten tijde van de introductie. 'Ras-patat was meer dan vijftig jaar alleen verkrijgbaar in de cafetaria en nu ligt het in de supermarkt. Dat is het volgende product dat minder exclusief wordt voor de cafetaria', aldus Frans van Rooij toen namens Profri.
Een alternatief product, Maxpatat, speelt op die onvrede in en stelt veel zieltjes te winnen onder cafetariahouders.

Ras is in de supermarkt in drie varianten verkrijgbaar. Naast de Original zijn dat Black Pepper en Mediterranean Herbs. In de toekomst komen er ook andere smaken. 'We kunnen er eindeloos op variëren.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.