Confronterend was het toen Berlijn zijn toehoorders van zijn workshop Gastvrijheid voorhield: 'Drambuie', wie? Wat is dat precies?'. Van de aanwezigen wist niemand het juiste antwoord te geven. Het punt dat Berlijn maar wilde maken: 'Zuig informatie op. Geef mensen het gevoel dat je speciaal voor hen aan het werk gaat. Vraagt iemand 'Drambuie' dan zeg je: 'U gaat lekker aan de whiskey-honing-likeur?'. Vragen mensen om verse jus dan zeg je: 'Ik ga lekker een verse jus voor uw persen.' Al staat er achter de schermen al 30.000 liter klaar.'
Gastvrijheid valt tegen
Als Berlijn zijn toehoorders vraagt wie zich als gasvrij beschouwt, gaan flink wat vingers de lucht in. 'Ik bestrijd dat', aldus Berlijn. 'Als gasten met meubilair gaan slepen op het terras of binnen, dan zuchten wij veel te vaak. In plaats daarvan, zeg: 'Prima, let u wel even op de looppaden?' Als iemand iets bestelt, herhaal dat en maak oogcontact. Dan weet je zeker dat het goed opgenomen is en de gast kan je niet verrassen doordat hij alsnog iets wil bestellen.'
Verras de gast, niet andersom
Volgens Berlijn is het ook aan de ondernemer en de werknemers om de gast te verrassen. 'Vóórdat hij jou verrast. Het mag niet zo zijn dat de gast jou eerder begroet dan jij hem. Wees hem voor, heet hem welkom. Hoe leuk is dat?'
Heeft u het beste terras van Nederland?
Misset Horeca is ook dit jaar weer op zoek naar het beste terras van Nederland. Mystery guests beoordelen uw bedrijf onder andere op uitstraling en gastvrijheid. Heeft u minimaal dertig terraszitplaatsen? Zijn uw medewerkers efficiënt en vlot? Schrijf u dan in voor de Misset Terras Top 100! Deelname aan de Misset Terras Top 100 kost €119 (excl. btw) voor abonnees van Misset Horeca: een investering die loont.