Deze plannen heeft Michelin eind vorige maand in Frankrijk gedeeld tijdens een besloten lunch met Franse sterrenchefs waaronder Alain Ducasse en Joël Robuchon. De ontwikkelingen zijn bevestigd door topman Michael Ellis.
Michelin wil met de online diensten de teruglopende inkomsten van de papieren gidsen goedmaken. Restaurateurs zouden 69 euro per maand moeten betalen voor de aanvullingen op hun profiel zoals menukaarten en foto’s.
Michelin-topman Michael Ellis zegt in de Belgische krant De Tijd dat Michelin in Frankrijk in maart met een nieuwe website komt. Op de site komen de gegevens van zo'n 20.000 restaurants in Frankrijk te staan, veel meer dus dan de 4.000 adressen die door de inspecteurs in Frankrijk voor de papieren Michelin geselecteerd zijn.
Ellis: 'We vragen niet aan restaurants dat ze betalen om te worden vermeld op onze site. Dat is gratis. We bieden ze alleen de kans om zichzelf meer in de kijker te zetten door extra foto's te plaatsen of hun menu op te laden.' Het zogenaamde visibility pack zal een restauranteigenaar 69 euro per maand kosten.’
Ellis benadrukt dat Michelin blijft vasthouden aan eigen inspecteurs. ‘Onze inspecteurs gaan nooit verdwijnen. Ze blijven de beste adressen selecteren. Gast-reviews maken dit werk natuurlijk niet overbodig.’ Anoniem reageren op de restaurants zal niet mogelijk zijn.
Sterrenchefs Robuchon en Ducasse lopen niet warm voor de online Michelingids. Robuchon: ‘Als dit avontuur mislukt, is het over, voor Michelin en voor ons.’
Michelin heeft eerder al ervaring opgedaan met het uitbrengen van een betaalde applicatie voor de iPhone (2009). Toegang via je mobiele telefoon tot de Rode Gids kostte 14,99 euro.
Misset Horeca heeft Michelin gevraagd of de Franse plannen ook in Nederland worden uitgerold. Deze vraag is echter nog niet beantwoord.