Dat blijkt uit het onderzoek
Dinsdagmiddag is het rapport door directeur
In vergelijking met 2010 is het gemiddelde tarief voor het totale vergunningenpakket gestegen met 6,3 procent naar gemiddeld 423 euro. Dit overtreft ruim de gemiddelde inflatie in Nederland van 2,6 procent in augustus 2011.
Terrasvergunning
Slechts 7 procent van de gemeenten heeft de leges verlaagd, 14 procent blijft gelijk en 79 procent heeft een stijging doorgevoerd. De kosten voor een terrasvergunning bijvoorbeeld zijn dit jaar gemiddeld 5,3 procent hoger dan in 2010. Wat neer komt op gemiddeld 1.672 euro.
De leges die moeten worden betaald wanneer een bedrijf een nieuwe leidinggevende krijgt (nieuwe Drank- en Horecawetvergunning) stijgen met 3,4 procent ten opzicht van 2010 en bedragen gemiddeld 121 euro.
'Prijsverschillen onverklaarbaar'
Van der Grinten (KHN) stelt dat in deze economische zware tijd de horecaondernemer het vuur alleen maar heter aan de schenen wordt gelegd. ‘Gemeenten vragen voor dezelfde dienst verschillende vergunningen en berekenen daarvoor verschillende kosten. Die prijsverschillen zijn onverklaarbaar ‘.
Het bedrijfschap Horeca en Catering onderzocht op verzoek van KHN bij 418 gemeenten de leges voor horecagerelateerde vergunningen voor een café met een vloeroppervlakte van 150m2, gesitueerd op de beste locatie van de gemeente, inclusief een terras van 50m2. De uitkomst is een groot verschil in de legeskosten per gemeente.
Overzicht hoogste en laagste tarieven totaalpakket vergunningen 2011
Duurste gemeenten
1. Rijnwoude: 3.039 euro
2. Oost Gelre: 2.242 euro
3. Eindhoven: 2.227 euro
4. Zaanstad: 2.208 euro
5. Waterland: 1.757 euro
Goedkoopste gemeenten
1. Het Bildt 28 euro
2. Menameradiel 34 euro
3. Giessenlanden 46 euro
4. Baarle-Nassau 50 euro
5. Halderberge 55 euro