Volgens Kilian van der Hilst van Htel Fully Serviced Apartments en starter van de discussie op LinkedIn zitten er te veel lagen verwerkt in de organisatiestructuur van hotels. Hierdoor wordt de kerstboom te groot, stelt van der Hilst.
‘Hotels met een innovatieve blik op structuur en een focus op de herstructurering van de verschillende functies en daarbij horende taken, zullen absoluut beter in staat zijn in te springen op marktontwikkelingen’, aldus Van der Hilst.
Creativiteit
Volgens Paul Rinkens, de man achter het hippe hotelconcept Qbic, blinkt de branche uit in wat hij noemt ‘het kinderhoofdje met het waterlijf’. Rinkens: ‘Zogenoemde focus op de klant, maar het tegenovergestelde is waar. Te veel energie en geld gestopt in leiderschap, organisatie en strategie. Bijna geen geld, energie en aandacht meer over voor het uiteinde van de keten, de gast en het personeel’.
Ton Lodder, eigenaar van een Spaanse hotelketen, zet vraagtekens bij het onderwijs als het om leiderschap gaat. ‘In de huidige opleidingen is er naar mijn mening een gebrek aan het onderwerk creativiteit en mis ik ook een dosis psychologie als onderdeel van de studie. En dat in een people business als de service hospitality’.
Tip
Praat mee over dit onderwerp in de Misset Horeca Group op LinkedIn.