De internetreactie van Misset Horeca ontving een mail van Charles van Goch, voorzitter van HotelloTOP, in reactie op een uitspraak van Paul Rinkens, bedenker van het opvallende en nu al succesvolle hotelconcept Qbic. Rinkens stelde dat studenten of oud-studenten van de hotelscholen weinig kans maken op een salesfunctie bij Qbic, omdat ze ‘niet door hebben dat er verkocht moet worden’.
Van Goch stelt dat hotello’s gastvrijheid omzetten in gastgerichtheid en gastgedrevenheid. Juist die gedrevenheid maakt volgens Van Goch een hotello meer dan commercieel.
‘De gunfactor verhogen door de juiste interesse te wekken is op lange termijn altijd goed voor de omzet. Vergeet ook niet het enorme netwerk wat hotello’s meebrengen. Door ons jobhop-gedrag creëren we overal ambassadeurs en weten we in no time de juiste man op de juiste plek te bereiken, te overtuigen en tot harde aankoop over te gaan’, aldus Van Goch.
Van Goch vervolgt: ‘Er zijn voorbeelden genoeg van mensen met een hotelschoolopleiding, die maar al te goed weten en hebben laten zien dat gasttevredenheid verkoopt. We kennen ze allemaal: Benoît Wesley, Camille Oostwegel, Erwin van Lambaart, Irene Baltus, Claudia Pronk’.