'Deli XL heeft door haar activiteiten in horeca, catering en zorg veel expertise en ervaring op het gebied van gastvrijheid', zo laat Chiara Monasso, Marketingmanager Zorg weten. 'Met dit soort projecten zetten wij onze mensen, middelen en kennis in om gastvrijheid in de zorg naar een hoger plan te brengen.' De studiedag, die Deli XL aanbood aan Gelre ziekenhuizen, viel in goede aarde bij Marcel van Walraven, Hoofd Hotel bij de ziekenhuisgroep. De dag paste volgens Van Walraven perfect in het programma ‘Jaar van Gastvrijheid’. 'Dat is een intern project waarin we met trainingen en workshops kennis opdoen en werken aan gastvrijheid.'
Opdrachten en verhalen
Tijdens de studiedag is een groep van elf medewerkers van het ziekenhuis een dag op pad geweest om gastvrijheid buiten het ziekenhuis te ervaren en te testen. Onder begeleiding van deskundigen bezochten zij verschillende horecagelegenheden in het centrum van Amersfoort, waar zij iets dronken of aten. Ondertussen werden verschillende aspecten van gastvrijheid onder de loep genomen. Aan het einde van de bezoekjes deelde de groep de verschillende ervaringen met elkaar. 'Wij deden inspiratie op, die we weer kunnen doorvertalen naar de gastvrijheid in het ziekenhuis', aldus Marcel van Walraven.
Voedingsassistenten vervangen
Een team van medewerkers van Deli XL heeft die dag de voedingsassistenten van het ziekenhuis vervangen. Na een korte introductie en onder begeleiding gingen zij aan de slag en namen ze met de patiënten in het ziekenhuis de maaltijdwensen door. 'Het was voor ons een unieke en leerzame ervaring om zo direct in contact te staan met de onze eindgebruiker: de gast van het ziekenhuis. Dit leverde boeiende gesprekken op met patiënten over eten en drinken. Vooral ook over het belang van smaak en beleving tijdens hun verblijf in het ziekenhuis', zo geeft Chiara Monasso aan.
Gastvrijheid onderdeel van duurzaamheid
Deli XL voerde dit project uit als onderdeel van het duurzaamheidsbeleid, waarbij ‘Gastvrijheid’ één van de vijf pijlers is. De groothandel wil verbondenheid tussen mensen vergroten en eenzaamheid in de maatschappij verminderen. Daarbij zet het bedrijf haar afdeling Advies & Organisatie in om klanten te ondersteunen, wordt samengewerkt met de Hoge Hotelschool Maastricht en stimuleert Deli XL haar medewerkers om zich in te zetten voor dit soort projecten.