Burger Business is opgezet door Valentijn Prince en Daan van Loon. Samen runnen ze inmiddels drie vestigingen: in Tilburg, Eindhoven en Breda. De vestiging in Eindhoven wordt aangeboden ter overname en in het najaar worden de eerste nieuwe locaties geopend, zo is de verwachting.
Dit jaar operationeel
Tot nu toe zijn er meer dan 50 aanmeldingen binnengekomen. ‘We zijn op dit moment in concreet in gesprek met drie partijen waarmee we ook een intentieverklaring hebben getekend’, zegt Valentijn Prince. ‘Met twee ondernemers kijken we al naar panden. In welke steden, dat houden we nog even voor onszelf. Voor de zomer kunnen we denk ik laten weten waar de nieuwe zaken komen, die dan in het najaar operationeel zullen zijn.’
De investering voor franchisenemers is gemiddeld €125.000. ’75 procent daarvan is financierbaar bij de Rabobank, daar doen we goede zaken mee. Dat is echt een pluspunt.’
Groei van Burger Business
De beslissing om te gaan franchisen, heeft vooral te maken met de groei die het bedrijf doormaakt. Burger Business is inmiddels een flinke operatie, zegt Prince. ‘We draaien richting de 2 miljoen euro omzet en hebben rond de 120 werknemers. We merken dat onze tijd gaat zitten in andere zaken dan de werkvloer. We denken dat de sterke punten van het concept beter tot uiting komen als er op iedere locatie een goede ondernemer in de zaak staat. Als je er zelf niet bent, is het toch anders.’
Burger Business gaat zich meer verspreiden in het land, zegt Prince. ‘We komen zelf uit Tilburg. Dan is Breda en Eindhoven zijn nog goed te berijden. Maar we weten dat er veel steden zijn waar ons concept goed zal lopen, zoals Groningen, Nijmegen en Arnhem.’
Schaalbaar model
De compagnons houden het voorlopig op één locatie per franchisenemer. ‘In het begin willen we het zuiver houden, want dan ben je nog heel kwetsbaar. We hebben een schaalbaar businessmodel, dus het is zeker mogelijk om op den duur meerdere zaken te openen. Maar wij weten inmiddels dat het zo’n anderhalf jaar duurt voordat je je team zo hebt ingewerkt dat het zelfstandig een zaak kan draaien.’
Bezorgen én zittenblijvers
Burger Business is van origine een bezorgconcept, maar richt zich ook steeds meer op zittenblijvers. ‘In Eindhoven komt 50 procent van de omzet uit de zaak zelf. Daar is plek voor zo’n 15 tot 20 gasten.’ Bezorgen gebeurt via een eigen bestelapp van Foodticket en alle beschikbare bezorgdiensten. ‘Wij vinden namelijk dat je omzet moet spreiden, want anders ben je heel kwetsbaar.’
Plan voor uitrol
Snelle groei is volgens Prince niet aan de orde. ‘We kijken heel erg naar de ondernemer, naar mensen waar we goed zaken mee kunnen doen. Kan iemand zich het concept eigen maken? Dat is de goede manier om franchise uit te rollen. We willen niet ingehaald worden door succes.’
Over Burger Business
Burger Business is gespecialiseerd in hamburgers en halal kipburgers. Er wordt gebruikgemaakt van 100 procent rundvlees van een lokale slager en de burgers worden gegaard op de grill. Er is keuze uit dertien hamburgers en dertien kipburgers. De burgers worden geserveerd op een briochebroodje. Ook kunnen mensen een burger helemaal zelf samenstellen.
Daarnaast staat er een aantal bijgerechten op het menu zoals verse friet, gegrilde maïskolfjes en chicken nuggets. Opvallend is het drankenaanbod: onder meer vijf soorten cola, vier soorten Fanta en drie soorten cassis. Daarnaast zijn er desserts verkrijgbaar, zoals warme muffins en ijs van Ben & Jerry’s.