De coronamaatregelen die voor beperkingen zorgen, veranderen voorkeuren van consumenten. Ook een krimpende economie zorgt ervoor dat de omzet horeca dit jaar en volgend jaar nog niet volledig kan herstellen. Ook door de anderhalvemeter-maatregel kan de maximale capaciteit niet worden benut.
70 procent minder pintransacties
Op het dieptepunt van de coronacrisis, in april, zagen bijvoorbeeld hotels het aantal gasten met 95 procent dalen. Bij restaurants en cafés werd 70 procent minder gepind ten opzichte van een jaar eerder. Zo maakt ING op uit betaaldata. Cafés en restaurants moesten verplicht op slot van 15 maart tot 1 juni. Afhalen en bezorgen waren de enige opties om nog omzet te genereren.
Inmiddels is er door versoepelingen van de maatregelen weer meer mogelijk, maar in juni lag het totale aantal transacties nog ruim eenderde onder het niveau van 2019.
Handrem op omzet horeca
Een sterke krimp is volgens ING 'onvermijdelijk'. Ook in de tweede helft van dit jaar blijft de horeca waarschijnlijk last houden van de coronacrisis. Hoewel sinds juni en juli meer zaken weer hun deuren hebben geopend, starten veel bedrijven nog wel ‘met de handrem erop’ . Dit vanwege de richtlijn voor anderhalve meter. Het aanbod van horeca is door de voorschriften, sluiting van discotheken tot minimaal 1 september en uit- en afstel van evenementen ook nog beperkt.
Geen internationale toeristen
Ook internationale reisbeperkingen zorgen voor slechte cijfers, aldus ING. Normaal gesproken komt meer dan de helft van het aantal hotelgasten uit het buitenland. De heropening van Europese binnengrenzen is een belangrijke eerste stap in het herstel, maar er gelden voor veel reizigers uit landen buiten Europa - zoals de VS - nog inreisverboden voor onbepaalde tijd.
Daar komt bij dat een deel van de Nederlandse gasten uit voorzorg wegblijft en buitenlandse toeristen nog niet veel in Nederland willen verblijven. Doordat meer Nederlanders in eigen land vakantie vieren, compenseren ze gedeeltelijk het gemis van buitenlandse gasten.
Oplopende werkloosheid en economische onzekerheid zorgen ook voor bezuinigingen op zaken zoals horecabezoek.
Het omzetverlies is vele malen erger dan tijdens de vorige crisis. In 2009 kromp de omzet met bijna 9 procent. Zelfs als een tweede golf uitblijft, kan het zeker tot eind 2021 duren voordat de horeca weer op het normale niveau terugkomt, verwacht ING.