Ook zien consumenten het eten buiten de deur steeds meer als een volwaardige vervanger van thuis koken, waar veel mensen geen zin in of tijd voor hebben.
Directeur van FSIN en auteur van de monitor Jan-Willem Grievink gaf nog een aantal oorzaken voor de toename in het buitenshuis eten. De verandering in samenstelling van veel huishoudens is daar één van: éénoudergezinnen, alleenstaanden en welvarende ouderen eten vaker buiten de deur. Ook de ‘nieuwe Nederlanders’ eten, vanuit hun culturele achtergrond, meer buitenshuis.
Convenience vs Catering
Voor het onderzoek keek het FSIN naar alle mogelijke vormen van buitens huis eten: van toprestaurants tot catering en pompshops. Ook de totale foodservicemarkt steeg, waarbij ook supermarkten en speciaalzaken worden gerekend.
Convenience en algemene horeca groeiden het hardst, respectievelijk 7,6 en 7,2 procent. Bedrijfscatering groeide het minst en bleef steken op een magere plus van 0,6 procent.
FSIN voorzitter Frederik Masselink beschouwde bij zijn presentatie de foodservice op mondiaal niveau, en voorspelde een explosieve groei als gevolg van de toename van de wereldbevolking. ‘De komende decennia groeit de wereldbevolking met zo’n twee miljard. Die mensen moeten allemaal eten, drinken slapen en reizen.’
Wetenschap
De vraag naar voedsel, en dan voornamelijk basisproducten als graan, neemt in regio’s met een sterke bevolkingsgroei harder toe dan de productie. In China is de vraag naar tarwe bijvoorbeeld de afgelopen jaren met 87 procent toegenomen.
‘Maar de mens heeft een scheppend vermogen, en we vinden wel een oplossing’, zei Masselink. Volgens hem is daarin een prominente rol weggelegd voor de Foodservice branche, die daarin samen moet werken met de wetenschap.
Meer Horecava-nieuws:
Horecavadossier
Gaat u deze week, of wellicht al vandaag, naar de Horecava? Neem dan eerst een kijkje in ons