Het stoomschip, afgemeerd in Katendrecht, moet een belangrijke toeristische attractie worden voor de Maasstad, met een hotel, een theater en een congresruimte. Ook kan op het schip, dat sinds februari open is voor het publiek, worden gewinkeld en gedineerd.
Directeur Willem Smit van De Rotterdam BV, de exploitatiemaatschappij van de ss Rotterdam, haalt opgelucht adem. 'Sponsoring in deze economische tijden is lastig, dus we zijn er blij mee.' Hij benadrukt wel dat het voortbestaan van het schip niet afhankelijk is van de sponsoring. De renovatie van het 228 meter lange schip kostte ruim 240 miljoen euro.
Smit hoopt dat hij in elk geval nog twee grote sponsors weet te trekken. Eneco gaf al aan interesse te hebben en de gesprekken met de energieleverancier zijn 'in een vergevorderd stadium', aldus de directeur. Verder is het exploitatiebedrijf nog in gesprek met een paar grote Rotterdamse bedrijven, maar Smit wilde geen namen noemen. Daarnaast wil de organisatie nog wat kleinere sponsors aantrekken, maar ook daar wil de directeur verder niets over kwijt.
Smit is tevreden over de belangstelling van bezoekers voor het schip. 'Het blijft een uitdaging, maar we zijn niet ontevreden.' Wel meent hij dat mei een spannende maand wordt. 'We hebben nu twee weken meivakantie en het is ons nog iets te rustig.' Ook in februari was het rustig, maar in maart liep het goed door, aldus Smit. Over april liet hij zich niet uit.
Rabobank verbond zich eerder al aan onder meer Euromast, diergaarde Blijdorp en het museum Boymans van Beuningen. Deze sponsoring kon daar ook nog wel bij, ondanks de huidige marktomstandigheden. 'Er was budget', aldus directievoorzitter Coert Beerman van Rabobank Rotterdam. Volgens hem kan Rabobank op deze manier de cultuur in Rotterdam een steuntje in de rug geven. 'Bovendien kunnen we klanten en leden een onvergetelijke dagje Rotterdam bezorgen.'