Het ging al niet zo best na 11 september, maar de naderende oorlog tegen Irak doet er deze dagen nog een schepje bovenop. De bezettingen in zowel de zakelijke als de leisure markt vertonen forse dalingen. De hardste klappen vallen in het luxe segment van de hotellerie, en dan met name de Amerikaanse ketenhotels.
Directeur Roberto Payer van Hilton Amsterdam: 'Ik zie een terugval van 5 procent in vergelijking met vorig jaar. Dat zijn elke dag 18 kamers extra die leeg blijven, en waarmee je dus geen stuiver verdient.'
Area-manager Nederland Kurt Renold van Starwood Hotels (Sheraton Schiphol, Pullitzer Amsterdam en Westin Rotterdam) schetst een vergelijkbaar beeld. Vorig jaar had Sheraton Schiphol in januari een bezetting van 55 procent. Dit jaar net 50 procent. Een daling, maar nog steeds een acceptabel percentage in de doorgaans slappe januarimaand.
Waar Sheraton Schiphol het vooral moet hebben van de zakelijke gast (80 procent), is het Pullitzer in het centrum van Amsterdam, in de weekends, steeds meer afhankelijk van de leisure markt. De bezettingscijfers bezorgen Renold kopzorgen: januari vorig jaar nog 70 procent, de afgelopen weken krap 40. Renold merkt zowel uit de leisure als de zakelijke markt terughoudendheid bij de reserveringen. 'Vorig jaar werd nog drie, vier maanden vooruit geboekt. Dat is echt over. Nu is het hooguit drie of vier weken, en meestal op nog kortere termijn. 'Ook bij Hilton voeren de laatboekers de boventoon. Roberto Payer: 'Van alle kamerreserveringen voor deze week zijn er zeker 200 pas vorige week vrijdag gemaakt.
Met name de Amerikanen en Britten, en die leveren 60 procent van onze business, laten zich sterk leiden door de internationale ontwikkelingen. Ze beslissen pas op het laatste moment of ze op het vliegtuig stappen.' Een groei van de short breaks (korte vakanties), zowel uit buiten- als binnenland, is een schrale troost voor de weggevallen inkomsten uit de zakelijke markt.
De afwachtende houding bij de internationale gast legt een zware druk op hotelmanagers. De prijzen gaan hier en daar iets omlaag, maar volgens Kurt renold is dat bij Sheraton geen optie. ,,Bij veel Nederlandse collega’s zie je dat wel gebeuren, maar wij kunnen niet. De lijnen worden uitgezet op het hoofdkantoor in Amerika, waardoor we minder flexibel zijn en niet zo snel kunnen inspelen op marktontwikkelingen.” In de kosten is al wel fors gesneden. Na de aanslagen van 11 september werd het management ingekrompen en moest 20 procent van de overige personeel afvloeien.
CampagneKoepelorganisaties voor het toeristisch bedrijfsleven vrezen als gevolg van de onrust in het Midden-Oosten een sterke terugval van het toerisme en zakelijk reisverkeer uit de VS en ook Azië. Om de markten waar de grootste negatieve effecten te verwachten, een steuntje in de rug te geven, is besloten om promotiecampagnes in omringende landen te intensiveren. In marketingcampagnes worden het komend bloemenseizoen en Van Gogh 150 jaar extra aangezet. De campange NL Deluxe moet meer Nederlanders naar de vier- en vijfsterrenhotels lokken.