Ook de als kritisch bekend staande millennials (iedereen geboren tussen 1980 en 2000) zijn enthousiast over de eindeloze variatie in gerechten met Hollandse Nieuwe. Een belangrijk gegeven, aangezien deze consumenten veel meer dan de “oudere” generaties bewust bezig zijn met eten.
Culinaire vernieuwing is welkom
Het uitproberen van andere toepassingen en consumptievormen van Hollandse Nieuwe is ook aan millennials wel besteed. Ze gaan experimenten niet uit de weg, ze zoeken het eerder op. Ook, of misschien wel juist, als het om culinaire vernieuwing gaat. Ze zijn extra gevoelig voor gezonde levensstijl, herkomst van voeding en authenticiteit. Verse haring sluit hier naadloos op aan.
Kijk die haring eens inspireren
Mogelijkheden om culinair te vernieuwen biedt verse haring volop. Van gezonde snacks zoals een onweerstaanbare taco of een spannende poké bowl tot culinaire hoogstandjes. Als de Hollandse Nieuwe Stijl iets aantoont is het wel hoe verrassend veelzijdig jonge, gekaakte haring is. En misschien nog wel belangrijker: hoe inspirerend. Kijk maar eens naar de bijzondere creaties van topchef Marco Somer van De Harmonie 23.
Verrassend goed te combineren
Op visbureau.nl/hns laat Somer zien hoe goed je kunt experimenteren. Met uiteenlopende en verrassende smaakcombinaties toont de jonge kok aan hoeveel kanten je met Hollandse Nieuwe op kunt: “De haring is verrassend goed te combineren met ingrediënten uit de Aziatische keuken. Sowieso is het een ontzettend bruikbare vis die perfect van kop tot staart te gebruiken is. No waste!”
Van carpaccio tot bapao
Somer schept er plezier in om de grenzen op te zoeken. Neem zijn Hollandse Nieuwe Stijlcreatie Bloody Herring (“lavamayonaise en haring blijken een perfecte combinatie”), zijn carpaccio Italian Rip-off (“een ware smaakexplosie van zoet en zuur”) en de Asia Macabre, bapao met onder meer pulled herring en krokant van haringgraat.
Ook perfect voor nagerechten
Zelfs voor desserts is de Hollandse Nieuwe een perfecte voedingsbodem. Als verrassende nagerechten Hollandse Nieuwe Stijl ontwikkelde Somer onder meer de Mad Infusion (“haring in perfecte balans met granny smith, quinoa en focaccia”) en Sweet Delusion (“de brug van hartig naar zoet”).
Proef de veelzijdigheid: Pop-up Tasting Tour
Wie zelf direct varianten van de Hollandse Nieuwe Stijl wil proeven kan van 22 augustus tot en met 1 september terecht bij speciale pop-up tastings. Deze bijzondere proeverijen vinden plaats in achtereenvolgens Amsterdam, Zwolle, Rotterdam en Eindhoven. Kijk voor de precieze locaties op visbureau.nl/hns. Nog meer proeven? Bezoek de stand tijdens Gastvrij Rotterdam van 17 tot en met 19 september (standnummer 5.107) in Ahoy.
Nog enkele plaatsen voor Masterclass op 27 augustus
Culinaire haringambassadeur Marco Somer geeft maandag 27 augustus een Masterclass Hollandse Nieuwe Stijlcreatie. Er zijn nog enkele plaatsen. Aanmelden kan via info@visbureau.nl.