Vijf hotelmanagementteams presenteerden zich op 11 mei in de Heineken Experience in Amsterdam aan de jury tijdens de halve finale van de Dutch Hotel Award 2023, slechts drie kunnen door naar de finale. Elk team moest zich middels een power pitch presenteren, waarbij invulling moet worden gegeven aan het thema Energize.
Na een warm welkom aan de honderden genodigden, studenten en belangstellenden door Bart Meinen, Senior Key Accountmanager Heineken en juryvoorzitter Bas Tolmeijer deelde Hans Meyer, founder van Zoku, zijn ervaringen na het winnen van de Dutch Hotel Award 2021. Die editie had als thema 'Veerkracht en Verbinding'. Hij somde op wat de winst allemaal had opgeleverd. 'Het winnen van de Dutch Hotel Award is een prachtige beloning en erkenning voor het team wat de afgelopen jaren zoveel veerkracht, creativiteit en verbindend vermogen heeft getoond’, aldus Meyer.
‘In een jaar met heel veel tegenvallers, bleek het een geweldige opsteker en een stimulans om vooral door te gaan op de ingeslagen weg en we zijn trots op de eer die ons is toebedeeld. Wij hebben ondanks de taaie corona-tijd ervaren dat er een enorme creativiteit en saamhorigheid ontstaat waarvan de impact veel groter is dan het mogelijk winnen van de award alleen. Daarnaast zijn de video's over de Dutch Hotel Award viral gegaan, wat een enorme marketing-boost gaf.'
Power Presentaties
Na de speech van Meyer moesten onderstaande halve finalisten pitchen.
- Crowne Plaza Amsterdam South – Amsterdam
- DoubleTree DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station – Amsterdam
- Hotel De Sterrenberg– Otterlo
- Landgoed Hotel & Restaurant Groot Warnsborn – Arnhem
- Sofitel Legend The Grand – Amsterdam
De volgorde van de presentaties werd bepaald door middel van loting. Hotel De Sterrenberg beet het spits af. De vijf bedrijven gaven bruisende presentaties waarin het thema Energize centraal stond. Energie loopt als een rode draad door de strategische visie van alle bedrijven in de halve finale. Niet alleen vanwege de energie- of milieucrisis en de bijbehorende duurzame stappen die worden gemaakt, maar zeker ook als het gaat om de blijvende inzetbaarheid van medewerkers. Ook in de hotellerie moeten we natuurlijk zorgen dat medewerkers energiek, fit en gezond aan het werk blijven.
Dit zijn de finalisten
De vijf halve finalisten hadden dat allemaal goed naar voren gebracht. Toch kwamen er drie bedrijven bovendrijven die dat in de ogen van de jury het beste deden. De Dutch Hotel Award is een onderscheiding voor het hotelbedrijf waarvan het managementteam zich op een unieke manier onderscheidt. Voor dit jaar was de opdracht om het thema Energize creatief en professioneel invulling te geven. Op deze twee punten maakte onderstaande bedrijven het verschil:
- Hotel De Sterrenberg, Otterlo
- Crowne Plaza Amsterdam-South
- Landgoed Groot Warnsborn
De juryoordeel over de finalisten:
Hotel De Sterrenberg gaf een energieke interactieve presentatie waarin alle MT-leden vanuit hun verschillende afdelingen aan het woord kwamen (deels live, deels per video). De jury is enthousiast over de verschillende Energize-onderdelen van de strategie. Zo is het hotel een goede werkgever. Medewerkers hebben een leerbudget, er is een winstdeling voor iedereen, worden successen gevierd en er is veel aandacht voor een duurzame inzetbaarheid met onder andere een 4-daagse werkweek. Ook de zorg voor de omgeving, de lokale en biologische keuken en de duurzame investeringen in het gebouw oogsten lof. Voor veel duurzame initiatieven wordt de samenwerking met leveranciers gezocht.
Sofitel Legend The Grand Amsterdam gaf een indrukwekkende presentatie over de corporate sustainable responsibility activiteiten van het hotel. Dat is een enorme opgave in een historisch gebouw dat in de 15e-eeuw een klooster was, daarna een koninklijk onderkomen en stadhuis. De jury is onder de indruk van de duurzaamheidsinspanningen die het hotel neemt. Of het nu gaat om het verminderen van afval, het optimaliseren van energie- en watergebruik, het inkopen van duurzame producten en het verbod op plastic voor eenmalig gebruik. The Grand zet zich ook in voor een betere work-life balance voor medewerkers met o.a meditatie- en salsa-workshops en is er veel aandacht voor diversiteit en inclusiviteit. The Grand zet zich dagelijks in om haar personeel, gasten en de gemeenschap samen te brengen middels The Grand’s Social Engagement Project, werkt samen met verschillende nationale en lokale goede doelen en neemt het deel aan talloze maatschappelijke projecten.
Het team van Double Tree by Hilton Amsterdam Centraal Station wordt sinds 1 maart 2022 aangevoerd door Floris Licht. Hij won met zijn team namens Novotel Amsterdam Schiphol Airport in 2018 de Dutch Hotel Award. Het team van Double Tree gaf een energieke podium-presentatie, waarbij de inspanningen van het hotel als het gaat om wellbeing op het gebied van employee, industry en planet naar voren kwamen. Het team wordt veel betrokken bij de bedrijfsvoering, krijgt waar nodig support met mental wealth, er is een fietsplan voor VanMoofs, stoelmassages en er worden leuke feestjes georganiseerd.
Crowne Plaza Amsterdam-South gaf een energieke multimediale presentatie waarbij de verschillende elementen van het hotel tot uitdrukking kwamen. Het MT zoekt voortdurend naar verbinding tussen mensen die voor het hotel belangrijk zijn. Het hotel organiseert, mede door ook gebruik te maken van de Manhattan Bar Lounge en restaurant Happyhappyjoyjoy, verschillende activiteiten. Zo wordt er met gasten, buurtbewoners en medewerkers hard gelopen en is er een personal trainer die elke dag klaar staat in de gym om te helpen aan een gezondere levensstijl. De Manhattan Bar Lounge is het podium voor jazz optredens en (jonge) muzikanten. Buurtbewoners en hotelgasten worden verbonden door muziek. In restaurant Happyhappyjoyjoy vinden uiteenlopende evenementen plaats. Tevens is het hotel betrokken bij vele lokale en maatschappelijke (buurt)initiatieven van o.a. de ondernemingsvereniging Zuidas. Deze activiteiten zorgen voor nieuwe energie op de werkvloer en meer werkplezier bij de medewerkers.
Landgoed Groot Warnsborn pakte groots uit in de Heineken Experience. Met een spetterend optreden kreeg het de zaal mee met het energieke 'Groot Warnsborn-lied'. Het teamgevoel en energie spatte er vanaf. Dat noemen ze zelf OTOM: One Team One Mission. Er heerst een familiegevoel. Medewerkers sporten samen tegen een aantrekkelijke prijs, het keukenteam zorgt dagelijks voor gezonde maaltijden en om de teugels te laten vieren is er Code Rood. Code rood is het sein voor frikandel en een glas wijn op vrijdagmiddag voor de aanwezige medewerkers. Het MT maakt het bedrijf steeds duurzamer, in de keuken worden streekgebonden ingrediënten gebruikt en bewuste keuzes gemaakt als het gaat om fairtrade en biologisch. Gasten kunnen energie opdoen in de bossen door wandel- en moutainbikeroutes te volgen of een spa-behandeling boeken.
Finaleopdracht Dutch Hotel Award 2023
Op 8 juni worden de drie finalisten door de jury bezocht en krijgen ze precies twee uur om nog één keer alles uit de kast te halen en de jury te overtuigen van de kwaliteiten van het managementteam. Daarbij let de jury op creativiteit, bewezen successen, invulling van het thema en de uitvoering van de finaleopdracht. Vervolgens wordt 20 juni de winnaar van zowel de Dutch Hotel Award 2023 als de winnaar van de Publieksprijs bekendgemaakt.
Die opdracht luidt dit jaar als volgt, geheel in het thema Energize: 'Zet iets in beweging met beperkt budget en laat de jury tijdens het bezoek op 8 juni het resultaat ervan zien'.
Publieksprijs
Vanaf het moment dat de 10 genomineerden voor de Dutch Hotel Award 2023 bekend werden gemaakt, begon ook de strijd om de Publieksprijs. Stemmen kan nog tot en met 31 mei en inmiddels is al ruim 1200 keer gestemd.
Breng hieronder je stem uit op jouw favoriet
Dutch Hotel Award
De Dutch Hotel Award is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse onderscheiding voor het hotelbedrijf waarvan het managementteam zich op een unieke manier onderscheidend heeft gemanifesteerd. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten.
De jury bestaat uit juryvoorzitter Bas Tolmeijer van Trust Hospitality, initiatiefnemer van de wedstrijd Francesco Monaco van Trust Hospitality, Regine von Stieglitz, president Hotelschool The Hague, Sander Allegro van Innovations, Bart Meinen, senior key accountmanager Heineken, Sjuk Akkerman, Sector Banker Services & Leisure ING en Marjon Prummel hoofdredacteur van Misset Horeca.