Chefs dagen elkaar uit tijdens oliebollenchallenge voor goede doel

Chefs dagen elkaar uit tijdens oliebollenchallenge voor goede doel

Om aandacht te vragen voor kinderen die beperkt worden in hun kind-zijn, zijn topchefs Mark Minkman en Sidney Schutte en Brouwhuis De Goede & De Stoute een oliebollenchallenge gestart.

Onder de hashtag #oliebollenchallengenl roepen ze chefs op om op Instagram hun meest bijzondere oliebol te plaatsen. Een jury kiest de lekkerste en meest bijzondere oliebol, die op 31 december voor het publiek te koop is. De opbrengst gaat naar Stichting Onky Donky.

Initiatiefnemers van de actie zijn Mark Minkman van Lets Restaurant in Oosterbeek, tweesterrenchef Sidney Schutte en Brouwhuis De Goede & De Stoute. Mark Minkman: 'Wij vinden dat december een feestelijke maand moet zijn voor ieder kind, maar dat is niet vanzelfsprekend. De Stichting Onky Donky zet zich in voor kinderen die beperkt worden in het kind-zijn, bijvoorbeeld door een problematische gezinssituatie, ziekte of een lichamelijke of verstandelijke beperking.'

'Zij krijgen een onvergetelijke dag in het Onky Donky huis, gevestigd in Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Op zo’n dag kunnen ze even hun zorgen opzij zetten en helemaal kind zijn.'

Oliebollenchallenge

oliebollenchallenge

Mark Minkmans oorspronkelijke plan om de stichting te steunen kon door de huidige coronamaatregelen niet doorgaan, waarna er een alternatief plan werd bedacht, passend bij de tijd van het jaar. Mark Minkman: 'De challenge zou eigenlijk pas op 13 december beginnen, maar diverse enthousiaste chefs zijn al van start gegaan en hebben hun oliebol al op Instagram gepost'.

'De bedoeling is dat een chef een foto van zijn of haar meest uitzinnige, maar ook heel lekkere culinaire oliebol op Instagram plaatst met de hashtag #oliebollenchallengenl en twee andere chefs uitdaagt. We hopen natuurlijk dat de challenge als een malle gaat en dat we heel veel oliebollen verkopen voor Onky Donky.'

Jury kiest

Op 22 december maken de chefs hun creatie nog een keer bij Onky Donky voor een jury, die de lekkerste en meest bijzondere bol kiest. De winnaar ontvangt naast eeuwige roem een wisselbokaal van de Arnhemse kunstenares Jacky Zegers.

Op 31 december bakken de initiatiefnemers oliebollen bij de Oliebollen Drive Thru bij de Stichting Onky Donky. Daar is tevens de winnende oliebol te koop, verpakt in een pakketje met vier Vuurzee Champagnebollen. Deze oliebollen zijn gebakken met het gastronomische Vuurzee-bier van De Goede & De Stoute, waarin champagnegist is verwerkt.

Opbrengst voor Onky Donky

Het pakketje met vijf oliebollen is uitsluitend online te bestellen tussen 23 en 28 december. Hier kan ook zonder oliebollen te kopen een donatie gedaan worden. De volledige opbrengst gaat naar Stichting Onky Donky. Op de website zijn tevens alle ingezonden oliebollencreaties te zien.

Bestellers van het oliebollenpakketje krijgen bij het afhalen 20 procent korting op de entree van Ouwehands Dierenpark. Daarnaast maken ze kans op kaartjes voor Ouwehands Dierenpark, Vuurzee-bier van Brouwhuis de Goede & De Stoute en een dinerbon van Lets restaurant in Oosterbeek.

Zo werkt het

  • De chef plaatst een foto van zijn of haar meest uitzinnige, maar ook heel lekkere oliebol op Instagram met de hashtag #oliebollenchallengenl.
  • Plaatsing gebeurt op de reguliere tijdlijn/feed, desgewenst aangevuld met een story.
  • · De foto moet ook gemaild worden naar info@oliebollenchallenge.nl.
  • In de post moeten twee andere nog niet deelnemende chefs worden uitgedaagd en getagd.
  • Daarnaast moeten de initiatiefnemers en het goede doel worden getagd: @markminkman @sidney_schutte @degoedeendestoute en @onkydonky.
  • Zo mogelijk maakt de chef op 22 december zijn/haar creatie voor de jury.
  • Tussen 23 en 30 december moet de Instagrampost nog een keer herhaald worden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.