Tevens zijn deze kleine trucks van Heineken schoner en stiller wat de leefbaarheid en veiligheid voor bewoners en bezoekers van het drukke stadshart ten goede komt.
'Niet alleen komt hiermee een einde aan het gemanoeuvreer met grote vrachtwagens rondom het centrum, maar ook aan de ellenlange slangen die over straat van de vrachtwagen naar de biertanks in kelders van cafés, restaurants en verenigingen liepen', aldus Heineken.
'Want dat was soms de enige wijze waarop het bier getransporteerd kon worden. Voor omwonenden en chauffeurs was dit een verre van ideale situatie.
Met de komst van de ‘mini’ tankbierwagen is dat allemaal verleden tijd. Utrecht heeft nu de primeur, steden met een vergelijkbare infrastructuur zoals Den Bosch en Amsterdam zullen in 2020 en 2021 volgen.'
Heineken: zo snel mogelijk elektrische trucks
Sinds 2018 mogen er geen zware vrachtwagens gebruikt worden om de kroegen in de binnenstad van Utrecht te bevoorraden. Ter bescherming van de historische bruggen en kades in het centrum van de stad voerde de gemeente een maximaal gewicht van 2 ton per as in voor toegestane voertuigen.
Als gevolg bevoorraadde Heineken de Utrechtse kroegen vanaf de rand van de binnenstad met slangen van bijna 200 meter.
De compactere tankbierwagens zijn de meest schone EURO 6 wagens, waardoor de C02 uitstoot wordt gereduceerd.
Het liefst wil Heineken met elektrische wagens werken, maar tot op heden blijkt dit nog niet mogelijk te zijn: 'De stap naar elektrische trucks kunnen we nu helaas nog niet maken omdat er op dit moment nog geen compacte elektrische voertuigen zijn die dit gewicht kunnen vervoeren.
We zijn met verschillende partijen aan het onderzoeken hoe we dit zo snel mogelijk wél kunnen realiseren,' aldus Carl van der Wielen, manager tankbier & evenemententransport.