ING: 'Restaurants groeien harder dan supermarkten'

ING: 'Restaurants groeien harder dan supermarkten'

Restaurants groeien harden dan supermarkten. Wat vaker of wat luxer uit eten in een restaurant lijkt de voorkeur te genieten boven een boodschappenkar gevuld met luxere en duurdere artikelen, zo meldt het economisch bureau van ING donderdag.

2016 wordt het jaar met de hoogste groei van de inkomens en de consumptie in vijftien jaar, voorziet het economisch bureau van ING. Het zal niet alleen beter gaan met de Nederlandse economie, de consument gaat dit ook echt merken, aldus de bank.

ING

ING rekent erop dat consumenten in 2016 netto 3 procent meer te besteden krijgen en 2 procent meer gaan kopen. Dit jaar groeien die graadmeters allebei nog met 1,7 procent. Ook voor mensen die nu nog werkloos zijn, ziet het beeld er wat zonniger uit. Hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland denkt dat er meer banen bijkomen en dat meer werkzoekenden een baan zullen vinden.

Herstel

De Nederlandse economie laat al langer herstel zien. Dit zet volgend jaar door, met als pluspuntje dat het aantrekken van de economie niet meer alleen gedragen wordt door de export. De geplande belastingverlaging geeft de koopkracht in 2016 een extra impuls. Verder helpt de lage rente de huizenmarkt verder vooruit.

Optimistisch

Het ING is echter optimistischer dan het Centraal Planbureau (CPB) en De Nederlandsche Bank (DNB). Het CPB denkt dat de economische groei volgend jaar op 2,1 procent uitkomt, na een plus van 2 procent dit jaar. De centrale bank voorspelde onlangs een terugval van de groei tot 1,7 procent in 2016.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.