Element Amsterdam is een franchise-hotel en eigendom van de in München gevestigde Bari Gruppe, ook eigenaar van Element Frankfurt. Het pand is eigendom van Kroonenberg Groep, D/Dock tekende voor het interieur.
Het hotel is gevestigd in het nieuwe Gelderlandplein winkelcentrum. Element Amsterdam heeft 160 studio’s en suites die zijn ontworpen voor langdurig verblijf van gasten. Zo zijn alle kamers voorzien van een volledig ingerichte kitchenette, een flexibele leefruimte en een Westin Heavenly Bed - de ondertitel van Element is by Westin.
Aan het hotel is ruim een half jaar gebouwd, nadat de komst in 2014 werd aangekondigd. Binnenkort komt voor gasten de SPG-service beschikbaar waarbij met de smartphone kan worden ingecheckt en de kamer kan worden geopend.
Lokaal
De kamers beschikken over een kitchenette en koelkast, maar daarnaast heeft het hotel ook een volledig f&b aanbod. Op de begane grond zit straks bar Carrots & Co, met koffie van Lot Sixty One en bieren van onder meer Brouwerij ‘t IJ. Hier wordt ook grab&go ontbijt en -lunch geserveerd voor gasten van buiten het hotel.
Een verdieping hoger komt restaurant My Place, met een menukaart die is opgebouwd middels het 80/20 principe. Ook beschikt het restaurant over een ruim 300 vierkante meter groot dakterras met veel zon, geschikt voor bedrijfsborrels.
80/20
Lokaal en 80/20 vormen slechts twee van de duurzame elementen van Element. Het merk, met als huiskleur groen, gaat daarnaast ver in de afvalscheiding: zelfs op de kamers is de afvalbak in drie segmenten verdeeld. Het gebouw is LEED gecertificeerd en wil ook graag een Green Key behalen.
Achter het restaurant bevindt zich de ‘home-kitchen’, de Element-uitvoering van het ontbijtbuffet. Ook is er een huiskamer, die op een opengewerkt deel boven de receptie ligt. Gedachte is dat gasten hier in de levende bibliotheek boeken kunnen ruilen, kunnen werken of elkaar ontmoeten. Dit moet ook voor net arriverende gasten het gevoel van ‘thuiskomen’ versterken.
Jan-Willem Roenhorst
General manager is Jan-Willem Roenhorst, die na een avontuur voor Starwood in Oekraïne en Rusland nu weer terugkeert in Amsterdam, waar hij eerder voor PPHE het Victoria Hotel bij het Centraal Station leidde.
Volgens hem maakt zo’n 20 procent van de gasten gebruik van de kookvoorziening op de kamer. In het winkelcentrum waar het hotel aan grenst zit een grote supermarkt, en is een directe doorgang van hotel naar winkelcentrum, die gasten met hun kamersleutel kunnen openen.
Normaal behoort een ruim uitgeruste kiosk tot het Element concept, maar door de winkelnabijheid is die kiosk in Amsterdam bescheiden. Wel bestaat de mogelijkheid boodschappen tot op de kamer te laten bezorgen, zegt Roenhorst.