Ook dit jaar weet De Veranda ons weer te verrassen. Goede bediening, lekker eten, mooi groot terras. Naast ‘gewone’ tafels zijn er prachtige, ronde zittingen aan het water. Alles tiptop voor elkaar, schrijft de vakjury als afsluiting. De juryleden die hem voorgingen, vertrokken net zo enthousiast. En daarmee mag De Veranda zich terecht de nummer 1 van de Terras Top 100 noemen.
Terras met wow-effect
De Veranda is een terras met een ‘wow-effect’. Het pand geeft aan de voorzijde niet prijs dat aan de achterkant een modern terras ligt, waar je heerlijk kunt genieten van het uitzicht op water en het Amsterdamse bos. Een terras waar de medewerkers de touwtjes in handen hebben. Gasten worden bij de ingang ontvangen en begeleid naar het terras waar ze, na advies over zon- en schaduwplekken, mogen plaatsnemen.
Signatuur van De Veranda
Zonnebrandcrème, een pepermuntje bij de rekening, een leesbril aanbieden of een krantje bij het ontbijt, een bakje water voor de hond, of een powerbank bij de telefoon… het hoort allemaal bij de signatuur van De Veranda.
Stokpaardjes
‘Eén van mijn stokpaardjes is dat wij altijd de controle behouden’, vertelt Eugène van Angelbeek, die sinds 1999 samen met Arjen Kräwinkel eigenaar is van De Veranda. De horecazaak aan de Amstelveenseweg telt drie terrassen, een brasserie en vijf eventruimtes. Het terras aan de achterkant van het pand is het à-la-carteterras. De andere twee terrassen worden ingezet bij bruiloften, feesten en vergaderingen.
Hoger niveau
In 2017 is de eerste stap gemaakt om het terras naar een hoger niveau te tillen. ‘Sindsdien hebben we ieder jaar een stap gemaakt.’ Als eerste is de werkmethode aangepakt met de inzet van food- en drankrunners. ‘We zijn vooral aan de snelheid en service gaan werken.’ Ook middels een investering in automatisering voor zowel de keuken als de bediening. In 2019 is het meubilair vervangen. ‘In dat jaar stonden we op nummer 55 van de Terras Top 100.’ In 2020 is een overkapping geplaatst plus verticale screens tegen de wind en zon. Daardoor kunnen gasten het hele jaar door op het terras zitten. ‘Vorig jaar stond De Veranda op nummer 28. En we zijn ook een jaar buiten de lijst gevallen’, vertelt Van Angelbeek. ‘Maar we hebben veel geleerd van de topbedrijven die we hebben bezocht en door deelname aan de Misset Horeca Terras Bootcamp.’
Medewerkers
De Veranda heeft een heel vast team fte’ers. Noemenswaardig is dat die er gemiddeld 9,6 jaar werken. ‘Veel volwassen mensen dus. We hebben een platte organisatie. We staan tussen de mensen en doen - net als bij onze gasten - wat we beloven.’ Vlak voor corona stapte het bedrijf over naar payrolling. ‘Voor ons is dat vooral heel erg ontzorgen. Ik heb een pool van 20 ambulanten. Het percentage personeelskosten ligt wel rond de 37 procent.’
"Gemiddeld werken medewerkers 9,6 jaar bij ons''
— Eugène van Angelbeek
Nieuwe medewerkers krijgen een skillspaspoort. Per stap word je begeleid en beloond. Medewerkers worden eerst bij het ontvangst neergezet. ‘Om te ontdekken of je het gevoel van gastvrijheid in je hebt.’ Daarna kan je foodloper worden, waarbij je de tafelnummers en gerechten leert kennen. Aansluitend volgt bar- en drankloper en uiteindelijk wijkloper.
Aan het begin van het terrasseizoen wordt een gastvrijheidstrainer uitgenodigd. ‘Zinvol, want dat gaat helemaal in je bedrijfsvoering zitten, waardoor die lessen weer worden doorgegeven aan nieuwe medewerkers. We willen medewerkers vooral in hun kracht zetten. Shirley bijvoorbeeld, een van onze medewerkers, is een op en top gastvrouw. Dus we laten haar altijd in een eigen wijk tussen de gasten werken, waar ze helemaal in haar element is.’ Wanneer het wat rustiger is, dan wordt het terras opgedeeld in twee wijken. In de piekmomenten bestaat het uit drie wijken. ‘Om de bar te ontlasten, staat op het terras een kleine bar met daarin de dranken die hard gaan. ‘Zo kunnen we de snelheid waarborgen.’ Ook op dat punt is De Veranda fully in charge.
Amstelveenseweg 764, Amsterdam
Deveranda.nl