De nieuwe zaak, waarvan Charles Veerkamp de naam nu nog niet wil verklappen, komt in hartje Tilburg, aan Heuvel 33. Hij gaat er 120 couverts met slechts zes personeelsleden draaien. Hoe. Dat legt hij hier uit. ‘Het is een heel leuk en bijzonder concept. We zetten vol in op de beleving van de gasten; de doelgroep bestaat uit studenten en jongeren tussen 18 en 30 jaar. Maar een volwaardige keuken is er niet nodig. We kunnen af met twee ovens die bediend worden door één persoon. Ook de bar (13 meter) kan gedraaid worden door één personeelslid. En dan heb je nog de wijklopers.’
Op de vraag hoe dit kan, antwoordt Veerkamp dat veel geautomatiseerd is. ‘Veel aandacht is er besteed aan de routing en we kunnen heel snel cocktails maken. En het menu is heel uitgekiend.’ Wat er op de kaart komt, houdt Veerkamp ook nog even voor zich. ‘Mexicaans, en een vleugje Aziatisch,’ is het enige dat hij wil loslaten.
De zaak gaat rond 14 uur open en de keuken is open tot een uur of 23. ‘We beginnen met een borrel, dan eten en dan weer borrelen.’
120 couverts met slechts zes personeelsleden
Tijdens de ontwikkeling van het concept hield Veerkamp de lage personeelsinzet, in combinatie met hoge marge producten én beleving altijd als doel voor ogen. ‘We hebben voor deze locatie veel minder mensen nodig dan bijvoorbeeld voor ons familierestaurant in Schaijk. Personeel is hét probleem in de horeca van nu. De uitstroom is zo hoog, er is nauwelijks aanwas en goed personeel is daarnaast kostbaar. Wij denken met ons nieuwe concept straks op ongeveer 20 procent personeelskosten uit te komen. De praktijk moet het precieze percentage gaan uitwijzen.’
Franchise
Als het concept stabiel draait, wil Veerkamp het verder uitrollen naar andere studentensteden in Nederland. ‘We denken aan 15 tot 20 vestigingen en willen op den duur ook gaan franchisen. Maar zover zijn we nu nog niet.’
Interieur
Het interieur is van de hand van Fleur Brondy van Brondy Interieur Design (oa Seafood Market, ’t Voorhuys in Emmeloord, De Kater en Bluff in Enschede en Gastropaviljoen XV By Estida). Ze laat weten dat het kleurrijke interieur geïnspireerd is op het specifieke eten en drinken dat er geserveerd gaat worden. ‘Het totale concept is tot in detail doorgevoerd, zowel in de wandafwerking als het tapijt.’
Groen walhalla
‘De stoffen zijn op maat ontworpen omdat branding belangrijk is voor dit concept. Ook de vele palmbomen, beplanting en bloemen zorgen ervoor dat gasten zich in een walhalla van groen begeven. We hebben gekozen voor kwalitatief hoogwaardige materialen. Bij de entree komt de culturele sfeer je tegemoet door de vele details in het interieur én een eyecatcher van een bar van ruim 13 meter. Aan achterzijde van het restaurant word je verrast door de enorme hoogte, een photo-booth tussen palmbomen én een spectaculaire mural van ‘Studio Giftig’, hierdoor waan jij je in de jungle.’