‘We hebben de SRV-wagen nieuw leven ingeblazen en rijden rond met de meest luxe versie die je kunt bedenken. De gerechten die we bij ons hebben zijn zo goed als klaar. Maar we hebben ook losse ingrediënten aan boord, zoals ons huisgemaakte brood en granola. Eigenlijk alles wat je kunt bedenken bij ons restaurant.’ De wagen rijdt 25 kilometer per uur, is tien meter lang en mag niet op de snelweg. Wilco zit zelf achter het stuur. 'We kunnen dus niet overal komen, maar Vreeland en omliggende gemeentes moeten lukken. Het Gooi, randje Utrecht, Amstelveen. Daar moet je aan denken.'
'Crisis geeft vleugels'
'Hoe hopeloos de situatie voor horecaondernemers ook is, wij krijgen er vleugels van', laat Caroline Berends weten. Het stel ontwikkelde al diverse initiatieven tijdens de coronaperiode en de lockdowns. 'Nu komt het op ondernemen aan. Je moet blijven springen om gezien te worden. En Wilco en ik versterken elkaar in die creatieve ideeën. Niet alles komt tot uitvoer, maar we vervelen ons niet. Het doet ons ook goed hoe enthousiast iedereen reageert.'
Half december, toen hotels moesten stoppen met diners, besloten deze ondernemers hun hotelfunctie te staken. 'Het is niet ons idee om bij gasten die bij ons slapen een bord voor de deur te zetten. Gelukkig konden we die beslissing zelf nemen omdat we wat vet op de botten hebben door al onze initiatieven. Nu doen we nog aan afhaal op vrijdag en zaterdag en ook de oesterproeverij slaat goed aan.'
Rendabel
Of het een rendabele rijdende winkel wordt, weet het duo nog niet. 'Tot nu toe stromen de verzoeken binnen om langs te rijden en worden we overladen met enthousiaste reacties. Maar we zijn al blij als we uit de kosten komen. Dit is onze variant op het bezorgen van maaltijden. We rijden rond tot in ieder geval 1 maart. Maar eventorganisatoren hebben al gebeld en hun interesse getoond, dus misschien houden we de wagen wel aan.'
In een stofjas
Wilce, chef en nu ook chauffeur, heeft speciaal een witte stofjas besteld. Echt zo eentje waarin de SRV-man ook rondliep. 'Maar dan wel wit, om het nog op een buis te laten lijken. Er mag 1 persoon tegelijk winkelen in de wagen en bezoekers dragen een mondkapje en desinfecteren hun handen bij binnenkomst. 'We hebben zelfs paraplu's mee voor als mensen even moeten wachten voor ze naar binnen kunnen.'
Wilco Berends gaat vanaf 22 januari rijden. Met aan boord: coquille, paté van eendenlever, kreeft, lever in brioche, ravioli van kreeft, grietfilet, tournedos en kalfswang. Nagerechten: appel van witte chocolade, magnum van Irish Coffee Mousse en Hollandse kaas met garnituur. Maar ook noten, oesters, truffels, kaviaar, charcuterie, thee, koffie en granola. Ook sap, wijn, champagne en alcoholvrije wijnen zijn in de wagen gepakt. Een vakantiepark uit de omgeving heeft ook al laten weten een tussenstop te willen zijn.
Caroline Berends heeft de gemeentes waar ze naar toe komen allemaal aangeschreven. 'Een vergunning is niet nodig. Maar we mogen met de wagen bijvoorbeeld niet een hele middag op een marktplein staan. Het is wel echt een rijdende winkel.'
Reacties collega's
Marc van Gulick van Lauswolt reageert op social media: 'Wederom een prachtig staaltje van creativiteit. Chapeau collega’s.' Leon Mazairac van Karel V noemt het 'goud'. Ron Blaauw geeft de kwalificatie 'geweldig' en Richard van Oostenbrugge van restaurant 212 zegt 'fantastisch'. Rik Jansma van Basiliek tot slotte noemt het 'helemaal te gek.'
Eerder in de coronacrisis werkte De Nederlanden in Vreeland met gastchefs, boden ze luxe koeltassen met een lunch aan en ook een luxe box met een oesterproeverij voor take away. De afhaalgerechten zijn daarnaast ook verkrijgbaar via De Lindenhoff in Baambrugge. In de eerste lockdown lagen hun maaltijden bij de winkel van Landwaart in Maartensdijk.