Goud ging naar FHWien der WKW, zilver naar Vives University College in België en SHL – Schweizerische Hotelfachschule Luzern in Zwitserland won het brons. Thema van deze editie was ‘Cath me if you can – stay in love.’ Hotelschool Den Haag sleepte twee prijzen in de wacht: Beste Pitch, paper en case.
De scholenteams kwamen samen in Maastricht op 12 en 13 februari om hun visie op het thema ‘Catch Me If You Can – Stay in Love’ te delen. Dit thema richt zich op hoe om te gaan met de opkomende Millenials-generatie, die binnen korte tijd het overgrote deel van de beroepsbevolking omvat.
De deelnemende studenten haddden naast de competitie nog een belangrijke opdracht; het opbouwen van een professioneel netwerk. Om dit te stimuleren vond er op de eerste competitiedag een Walking Dinner plaats op de Hotel Management School Maastricht, waar alle partnerbedrijven een tafel hosten.
Meer over Hotelschool Den Haag op Misset Horeca
De studenten werden beoordeeld door een 60-koppige Business Jury die werkzaam is in de hospitality branche. Deze bedrijven hebben uiteraard ook te maken met de beweging van generaties en kunnen ideeën opdoen maar ook talent scouten voor hun eigen organisaties.
Competitie: social media en spel
De teams van studenten hebben voorafgaand aan de competitie al enkele opdrachten moeten voltooien. Zo hebben zij een social media campagne opgezet om de EMCup en het thema meer bekendheid te geven. Daarnaast hebben ze gewerkt met de hotel simulation game HOTS en een academic paper geschreven welke werd beoordeeld door de Business Jury.
Tijdens de competitiedagen in Maastricht op 12 en 13 februari hebben de teams hun academic paper gepitcht. Met de feedback van de jury in hun achterhoofd werkten ze aan een casus welke zij ook gepresenteerd hebben. Al deze elementen telde mee in de bepaling van de top 16. Deze top 16 ging de strijd aan middels een debat. De winnaars van deze debatten kregen de mogelijkheid hun casus verder uit te werken en te presenteren voor een groot publiek.
De studenten lieten zien hoe de branche kan inspelen op de opkomende generatie en hoe zij de Millenials kunnen intrigeren. ‘We want people to value us, it is about our intrinsic motivation. Millenials want flexibility and freedom.’ Door middel van een stemming in de zaal door de Business Jury kon de winnaar worden berekend.
Winnaars European Mise en Place Cup 2017
Best Team Spirit: University College of Northern Denmark – Denemarken
Best Team Photo: Centro Superior de Hosteleriá de Galicia - Spanje
Best Rumour Around the Brand: FHWien der WKW – Oostenrijk
Best HOTS Assignment: SHL – Schweizerische Hotelfachschule Luzern – Zwitserland
Best Introduction Movie: Escola Universitària de Turisme I Direcció Hotelera UAB - Spanje
Best Paper : Erasmus University College Brussels – België
Best Pitch – Paper: Hotelschool The Hague – Nederland
Best Pitch – Case: Hotelschool The Hague – Nederland
Best Debate: Les Roches Global Hospitality Education – Zwitserland