Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao: 'Ervaring blijft lonen'

Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao: 'Ervaring blijft lonen'

Vakbonden FNV Horecabond en CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe Horeca-cao vanaf 1 januari 2025.

Koninklijke Horeca Nederland meldt dat de partijen - de sociale partners - afspraken hebben gemaakt voor een nieuwe Horeca-cao voor de duur van 24 maanden. De ‘deal’ gaat onder andere over loonontwikkeling en hervorming van het functie- en loongebouw. En ook over het invoeren van het loyaliteitsverlof en het verbeteren van de werk-privébalans.  

Loonontwikkeling

De branche heeft te maken met veel kostenstijgingen en de marges staan onder druk. Tegelijkertijd waarderen werkgevers hun werknemers en wil de sector aantrekkelijk blijven in deze krappe arbeidsmarkt. Met de nieuwe cao is er een balans gevonden in deze belangen. Ook wordt er verder gebouwd aan een aantrekkelijk basisarbeidsvoorwaardenpakket voor werknemers.

Werknemers hebben - gelet op de aanhoudende hoge inflatie en het steeds verder stijgende wettelijk minimumloon - recht op passende loonsverhogingen. Vanaf functiegroep III gaat het, onder voorwaarden, per 1 januari 2025 om een verhoging van 2,5 procent, vanaf 1 juli 2025 om 1 procent en vanaf 1 januari 2026 om 2,5 procent. Tegelijkertijd hebben werkgevers meer mogelijkheden om een eigen beloningsbeleid te voeren. Ook kunnen buiten de cao om gegeven loonsverhogingen worden verrekend. 

Loyaliteit

De sociale partners waarderen werknemers die loyaal zijn aan het bedrijf, daarom wordt voor werknemers die 10 jaar of langer in dienst zijn een loyaliteitsverlof ingevoerd. Verder willen de sociale partners medezeggenschap in het horecabedrijf bevorderen. Tijdens de looptijd van de nieuwe cao geven de sociale partners hier verder invulling aan.

Om werknemers meer regie te geven op hun werk-privébalans, krijgen zij de mogelijkheid om aan te geven wanneer zij gewerkte overwerk- en meeruren willen opnemen. Ook kunnen parttimers, net als voor fulltimers al het geval is, overwerk- en meeruren vanaf een bepaalde hoogte beperken.

Werkgevers kunnen kostenstijgingen niet altijd doorberekenen aan de gast”
— Marijke Vuik

‘De gemaakte afspraken bieden werkgevers meer ruimte om hun eigen beloningsbeleid te bepalen en dat is een positieve stap’, vindt Marijke Vuik, voorzitter KHN. ‘Wel zien we dat de marges onder druk staan en dat werkgevers worden geconfronteerd met kostenstijgingen die zij niet altijd door kunnen berekenen aan gasten.’

Aantrekkelijke sector

Vuik vevolgt: ‘Tegelijkertijd blijven heldere afspraken van groot belang. Ze scheppen duidelijkheid voor ondernemers en helpen ons als sector aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers, iets waar we allemaal bij gebaat zijn.’

Edwin Vlek, voorzitter FNV Horecabond noemt het ‘cruciaal’ dat de wensen en behoeften van medewerkers goed belicht blijven. ‘Een belangrijk punt tijdens deze onderhandelingen is dat ervaring blijft lonen. Door het loongebouw in balans te brengen en de vakvolwassen leeftijd te verlagen naar 20 jaar, hebben we mooie stappen gezet. Ook de afspraken over de werk-privébalans en het loyaliteitsverlof zorgen voor een flinke vooruitgang voor zowel de sector als de medewerkers.’

Belangrijke stap

CNV is blij dat er een evenwichtig akkoord ligt. ‘Waarin naast loon ook in de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden weer stappen vooruit zijn gezet’, stelt Jacqueline Twerda, bestuurder CNV. ‘Dat een vakkracht in de nieuwe cao niet op 21-, maar op 20-jarige leeftijd volgens het volwassen loon zal worden betaald vinden wij een heel belangrijke stap.’

Het onderhandelingsresultaat wordt door de vakbonden FNV Horecabond en CNV voorgelegd aan hun achterban. KHN vraagt goedkeuring aan het Landelijk Bestuur van de vereniging. Half november is er meer duidelijk en wordt bekendgemaakt of er daadwerkelijk een nieuwe Horeca-cao komt per 1 januari 2025.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.