Pelle's in Deurningen: drukker bezocht dan normaal
Spekhorst, zijn partner Wendy Amweg en het team van Pelle’s vierden de winst van de Terras Top 100 uitbundig, maar héél lang konden ze nu ook weer niet stilstaan bij de winst. Het terras in Deurningen werd namelijk nóg wat drukker bezocht dan normaal. ‘We hebben veel media-aandacht gehad en daardoor krijg je ook de nodige dagjesmensen, die benieuwd zijn hoe het beste terras van Nederland eruitziet. Het is sinds de uitreiking een fantastische rollercoaster geweest, zegt Spekhorst.
Pelle’s is in vijftien jaar tijd gegroeid van een dorpscafé tot een modern horecabedrijf. Er kan volwaardig gegeten worden, er vinden bruiloften en partijen plaats en er daarnaast zijn er plannen voor een microbrouwerij en een bed & breakfast. In een naastgelegen pand, dat in 2019 werd aangekocht, is nu een chocoladewinkel gevestigd, waar ook ijs wordt verkocht.
Omzetsprong van veertien procent
De afgelopen periode, na de winst in de Terras Top 100, meldden meerdere horecabedrijven zich bij Pelle’s. Ondernemers kwamen langs voor een rondleiding en wilden van Spekhorst weten waar hij zijn succes aan te danken heeft. ‘We doen het graag, we vinden het leuk om die rol te hebben’, legt de eigenaar uit. En zoals gezegd, steeg de omzet ook in 2023 weer. De uitverkiezing had daar zeker een positieve invloed op, zegt de horecaondernemer. ‘We noteerden toch een sprong van zo’n dertien à veertien procent.’
Inmiddels verdient Pelle’s zo’n dertig procent van de jaaromzet op het eigen terras. Stapje voor stapje is het bedrijf in Overijssel gegroeid. Pelle’s deed al jaren mee aan de terrascompetitie, en dat had ook een effect op de medewerkers, die steeds fanatieker werden en onderling wedstrijdjes hielden. ‘Na onze tweede plaats wilde ik eigenlijk niet nóg eens meedoen, ik dacht dat we niet beter konden’, biecht Spekhorst op. ‘Maar mijn team heeft me overtuigd om nog een keer alles te geven.’
Nieuw op het terras: QR en cocktails
Het is bikkelen bij Pelle’s, maar het personeel houdt van grenzen verleggen. Tijdens carnaval ontvingen Spekhorst en zijn team bijvoorbeeld nog zo’n 26 bussen met feestvierders; toch goed voor een kleine 1.300 man. Inmiddels lonkt het terrasseizoen alweer, daar kijken vakman Spekhorst, en zijn meer dan 90 werknemers naar uit.
‘Je kunt niet blijven stilstaan. We hebben geïnvesteerd in een cocktailmachine, die snel en kwalitatief goed is. En om de vaart erin te houden, gaan we ook weer werken met QR-codes. We merken dat gasten dat toch ook heel prettig vinden. Maar wat voor mij bovenaan blijft staan, is dat je goed moet zorgen voor je mensen. Ik heb er liever eentje extra, dan dat ik er eentje tekort kom.’
'Schrijf je ook in voor Terras Top 100!'
Spekhorst daagt collega-ondernemers uit om ook mee te doen aan de Terras Top 100 van Misset Horeca. Ook als ze niet de ambitie hebben om zich direct tot nummer 1 van Nederland te laten kronen. ‘Je leert gewoon superveel van de juryrapporten. We kregen eens de tip om op drukke dagen met stapelglazen te gaan werken. Het is altijd goed als profs naar je bedrijf komen kijken, ook al heb je een andere visie’, legt hij uit. ‘En daarbij spreek je veel andere mensen, met wie je kennis kunt uitwisselen. En wat ook zo is: de uitreiking is en blijft een erg leuk uitje voor je team.’
Het juryrapport van Pelle's:
Als we in de rapporten van het afgelopen jaar duiken, stuiten we op niets anders dan lofzangen van drie verschillende juryleden. Goed om te vermelden ook: de scores van Pelle’s bij de beide vakjurybezoeken én bij de mystery visit waren dermate hoog dat het bedrijf sowieso al vóór het hoofdjurybezoek afgetekend bovenaan stond.
Lees maar even mee: ‘Bijzonder vriendelijke medewerkers, die zich bewust zijn van hun taken als gastheer/gastvrouw. Hier kun je op ieder gewenst moment een beroep op hen doen. Je merkt dat zij een training hebben ontvangen en goed worden aangestuurd: iedereen kent zijn taak’, aldus een vakjurylid.
Op het terras, met tal van mooie, verschillende zitjes, is plek voor meer dan honderd gasten. Des te knapper dat het serviceniveau van zó een hoog en constant niveau is. Bovenal proefden we ook de ambitie bij Pelle’s om zich eindelijk tot de beste van het land te laten kronen. Pelle’s heeft dan ook zijn eigen succesverhaal geschreven.
Maar misschien is de belangrijkste opmerking in het juryrapport wel dat we ons oprecht thuis voelden bij Pelle’s. Van begin tot eind klopten onze bezoeken. We werden gastvrij ontvangen, professioneel bediend en uiteindelijk hartelijk bedankt voor onze komst. Eenmaal thuis hadden we het gevoel dat we vooral nog eens wilden terugkeren naar Pelle’s.
Pelle’s DNA:
- Heb plezier in je werk
- Behandel gasten zoals je zelf ook behandeld wilt worden
- Durf te investeren in pand en personeel. Zorg dat alles op orde is, netjes is, schoon is en goed functioneert
- Zorg voor voldoende mensen op de vloer, zodat teamleden ook echt die aandacht aan de gast kunnen geven die je wenselijk vindt
- Vraag niets wat het team niet na kan komen, omdat je het als ondernemer niet goed hebt geregeld
- Werk nieuwe mensen goed in. Met een buddy ernaast, minimaal een week.
- Geen overuren, weekenddag vrij, afwisseling tussen dagdienst en avonddienst.
- Pelle’s werkt met een beloningssysteem; punten sparen voor cadeautjes/uitjes
- Share the Shit-vergaderingen: 'we komen periodiek samen per discipline of als geheel team en dan geven we feedback aan elkaar. Positief en negatief. Een van ons zit daar altijd bij en wijst aan wie het woord mag doen. Heel simpel voorbeeldje: de ene collega zegt tegen de andere: jij komt altijd om 1 minuut voor aanvang van je dienst binnen. Maar je moet 15 minuten vooraf aanwezig zijn. Reken maar dat ze naar elkaar luisteren. Wij stimuleren eerlijkheid naar elkaar. Durven uitspreken wat je dwars zit. Dit komt de sfeer op de vloer ten goede en zorgt er ook weer voor dat mensen hun werk goed kunnen doen.
- Kijk elkaar in de ogen en maak het bespreekbaar. Het enige dat wij zeggen bij zo'n bijeenkomst: Welkom. Gooi het maar op tafel en dan wijs ik iemand aan die mag beginnen. Soms sturen we een beetje omdat we zelf ook goed in de gaten hebben wat er speelt.'