Ging de school er aanvankelijk nog vanuit dat een beperkte opfrisbeurt wel zou volstaan, de inspraaksessie met de scholieren - hier ‘deelnemers’ genoemd - wees uit dat daarvan geen sprake kon zijn. En dan was het wensenlijstje van de belangrijkste gebruikers nog niet eens zo uitgebreid. Het mocht allemaal wel wat meer kleur hebben. Ook een variabele indeling zou handig zijn, zodat de ruimte in een handomdraai van kantine naar, bijvoorbeeld, een plaats voor de diploma-uitreiking of een uitvoering veranderd kan worden.
Geen leerfabriek
'Het was een echte supersessie’, herinnert Tom Rietveld zich. De directeur van HTC Concepts uit Almere werd door het facilitair bedrijf van het Regio College al in een vroeg stadium bij het project betrokken als adviseur en sparringpartner. ‘Naast een aantal van de al genoemde wensen en knelpunten kwam ook naar voren dat de deelnemers bereid waren om meer te betalen voor goede producten.’ En dat was weer in het voordeel van huiscateraar Cormet, waarvan een bijdrage werd gevraagd voor de realisatie van het nieuwe gedeelte. Want ook dit moest anders. Minder vet, meer gezond. Cormet maakte het gewenste financiële gebaar. Volgens inkoper Remco van Garderen was dat te danken aan de opgebouwde partnership.
Studiebooths
Extra geld moest er met name komen voor vier geplande ‘studiebooths’. Twee banken, tegen-over elkaar opgesteld met een tafel ertussen, en als het ware overdekt met een plafond. Een ruimte waar de deelnemers even apart kunnen zitten. ‘Geborgen en intiem’, omschrijft Sonja van der Hijden de inmiddels populaire zitbanken. Het hoofd facilitair bedrijf bij het Zaandammer college vervolgt: ‘In totaal lopen er hier 3500 leerlingen rond, verspreid over meerdere gebouwen. ‘We zijn geen leerfabriek, hier kent iedere docent zijn of haar deelnemers. Dat wilden we ook met het ontwerp uitstralen.’
Speciale app
In het kader van de Gezonde Schoolkantine werd het aanbod uitgebreid met verse sappen, smoothies, salades en vers fruit. Om de aandacht voor het assortiment te versterken, werkt Cormet momenteel aan een speciale app die de hoofdgebruikers moet gaan wijzen op delen van het assortiment of aanbiedingen zoals het broodje van de week.
Lees het volledige artikel in Misset Catering van 26 februari 2016.