Restaurants boos op Iens - KHN: 'Reserveer bij restaurant zelf'

Restaurants boos op Iens - KHN: 'Reserveer bij restaurant zelf'

Een groeiende groep chef-koks en restauranteigenaren maken zich boos op Iens vanwege de nieuwe werkwijze op de site waarop niet langer de beste gewaardeerde restaurants automatisch bovenaan staan. Koninklijke Horeca Nederland raadt aan 'direct bij het restaurant zelf te reserveren'. De branchevereniging zegt Iens 'scherp in de gaten te houden.' Volgens Iens is het nieuwe platform 'alleen maar eerlijker geworden.'

Vanwege de nieuwe opzet, staan niet langer de restaurants bovenaan die het best gewaardeerd worden, maar die een deal hebben met reserveringssite Couverts, dat in oktober overgenomen is door Iens. In Amsterdam is zo bijvoorbeeld Restaurant Beulings na een aantal jaren uit de top-10 gekelderd. Onderneemster Lisja Hu van restaurant Beulings in Amsterdam uit in De Telegraaf haar ongenoegen. 'De laatste maanden werd het ineens rustiger. Dat is toch vreemd.'

KHN: 'Boek bij de bron'

Ook Koninklijke Horeca Nederland mengt zich in de discussie. De branchevereniging zegt 'de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden.' Op haar site schrijft KHN dat 'de gasten die een tafel bij een restaurant willen reserveren dit het beste rechtstreeks bij dat gewenste restaurant moeten doen. De platformen zijn uitermate geschikt voor gasten om zich te oriënteren. Ze bieden een groot overzicht waardoor zoeken eenvoudig is. Maar dat is natuurlijk niet gratis.'

Iens: 'nieuw platform is eerlijker'

Toen Misset Horeca in juli over de nieuwe werkwijze van Iens scheef, maakte dit al behoorlijk wat heftige reacties los. Volgens Iens-directeur Niels Keizer is het nieuwe platform alleen maar eerlijker geworden. In De Telegraaf  zegt hij: 'De oude site had nog een premium-listing, waarbij een restaurant kon betalen voor een hoge positie. Nu heb je alleen een duidelijker verschil tussen ’boekbaar’ en ’niet boekbaar’.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.