De laatste omzetgroei van deze orde van grootte was in 2007, toen de groei volgens het statistiekbureau 5,5 procent bedroeg. Alle branches binnen de horeca boekten in 2014 meer omzet dan in 2013.
Restaurants plus 6,6 procent
Restaurants realiseerden met 6,6 procent de sterkste omzetgroei. Snackbars volgden op de voet met een groei van 6,4 procent. Kantines en cateringbedrijven presteerden in 2014 ook aanzienlijk beter dan in 2013 toen er nog sprake was van omzetkrimp. Cafés deden het in 2014 minder goed dan de overige horecabranches. Met 3 procent omzetgroei was de ontwikkeling wel positief en aanzienlijk beter dan in 2013 en 2012 toen de omzet van cafés nog afnam.
Prijzen
In het vierde kwartaal lagen de prijzen in de traditionele horeca 2) 1,2 procent hoger dan een jaar eerder. Dit betekent dat de omzetgroei vooral voortkomt uit de verkoop van meer consumptie en overnachtingen. Wel is de prijsstijging iets hoger dan de inflatie die in het vierde kwartaal 0,9 procent bedroeg. Over heel 2014 was de prijsstijging van de horeca gematigd. De prijzen lagen gemiddeld 1,3 procent hoger dan een jaar eerder. Een deel van deze stijging werd veroorzaakt door een accijnsverhoging op alcohol in het begin van het jaar.
Vacatures
De groei zorgde ook voor meer vacatures. Zo kwamen er over heel 2014 in de horeca 64.000 nieuwe vacatures bij, het hoogste aantal sinds 2008. Er stonden vorig jaar gemiddeld 8.400 vacatures open.