De horeca-omzet van het attractiepark bedroeg vorig jaar 56,1 miljoen, zo blijkt uit gegevens van de Top 100 Grootste Bedrijven en Merken van Misset Horeca die 11 mei verschijnt. Deze 56 miljoen is bijna acht procent meer dan in 2013 toen de Efteling 52 miljoen euro omzette in haar horeca.
Fons Jurgens, voorzitter van de raad van bestuur van het sprookjespark, omschrijft hoe de inkomsten zijn verdeeld: ‘Opgesplitst: 42,53 miljoen euro omzet eten en drinken en 13,58 miljoen euro omzet logies.’ De omzetgroei die het park dit jaar verwacht bedraagt 4,6 procent.
Bekender in buurlanden
Een deel van de groei in bezoekers komt uit de zakelijke markt. Daarnaast raakt de wereld van Langnek, Droomvlucht en Vliegende Hollander steeds bekender in buurlanden: het aantal Belgische gasten steeg bijvoorbeeld met bijna een kwart, het aantal Duitsers met 13 procent.
5 Miljoen bezoekers
‘Het was een heel goed jaar,' zegt een woordvoerster tevreden. De Efteling wil nog verder groeien en streeft naar 5 miljoen bezoekers in 2020. Maar wordt het dan niet veel te lang wachten bij de gevreesde hekjes voor de attracties? Volgens de woordvoerster valt dat mee. ‘De pieken zijn er een beetje af, het bezoek komt meer gespreid.’
Dat komt onder meer doordat het park tegenwoordig het hele jaar open is, schoolvakanties niet overal tegelijk zijn en bedrijven vaak juist op rustige, doordeweekse dagen met hun personeel naar de Efteling komen.