Naast het terugdringen van leegstand zorgen de eet- en drinkgelegenheden er volgens ABN ook voor dat de gebieden aantrekkelijker worden voor bezoekers, waar winkeliers weer van kunnen profiteren.
Retail: teruglopende bezoekersaantallen
Winkeliers verkochten het afgelopen jaar 1,4 procent meer dan een jaar eerder. Die groei zal zich door het aantrekken van de economie de komende jaren in min of meer dezelfde mate voortzetten. Maar het zijn vooral de onlinewinkels zijn die flink groeien. De gehele sector kampt met teruglopende bezoekersaantallen en heeft weinig financiële ruimte voor investeringen en innovatie.
Lees ook: 'Gemeente moet blurring strenger aanpakken'
Naast horeca ook opmars entertainment
ABN ziet toekomst in de verdere vervaging van grenzen tussen horeca en winkels, zoals lunchrooms die ook spullen verkopen. Ook de opmars van entertainment aan winkelgebieden kan helpen. 'Zo ontstaan bijvoorbeeld ‘escape rooms’ in winkelstraten. Winkelgebieden krijgen hierdoor een nieuwe functie als verblijfs- en belevingsplek', licht Henk Hofstede van ABN toe.
Lees ook: De wet; blurring en bestemmingsplan, mag dat zomaar?