Heineken verkocht voor 7,52 miljard euro aan bier, tegen 7,147 miljard euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebit beia) bedroeg 1,129 miljard euro, 14 procent meer dan in de eerste helft van 2009. Onder de streep (nettowinst beia) hield de brouwer 621 miljoen euro over tegen 483 miljoen euro een jaar eerder. De behaalde resultaten waren hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten.
De hogere resultaten zijn niet alleen te danken aan de overname van de bieractiviteiten van Femsa. Ook op autonome basis wist Heineken onder de streep meer over te houden. Rentelasten bleken lager en Heineken wist voor 104 miljoen euro aan kosten te besparen. Voor heel 2010 verwacht Heineken dat de nettowinst (beia) met ,,minimaal lage dubbele cijfers'' zal toenemen.
In totaal verkocht Heineken 63,9 miljoen hectoliter bier. Er was sprake van een autonome daling van de volumes met 3,9 procent. ,,De marktsituatie in Europa en de Verenigde Staten bleef uitdagend, maar in Afrika en Azië hebben we een sterke groei van het biervolume gerealiseerd'', aldus topman Jean-François van Boxmeer in het persbericht.
Consumenten in met name Europa en de Verenigde Staten lieten de veelal iets duurdere Heinekenbiertjes staan voor goedkopere alternatieven. Ook werden in een aantal belangrijke markten de accijns op alcohol verhoogd.
Heineken heeft door de overname van de biertak van Femsa zijn positie in zogeheten opkomende biermarkten vergroot. Met name de grotere aanwezigheid op de Latijns-Amerikaanse markt is ,,een waardevolle aanvulling'', aldus de topman. Hier ziet Heineken goede mogelijkheden voor volumegroei.
Heineken rondde de overname van de producent van bekende Mexicaanse bieren als Sol en Dos Equis eind april af. De integratie van de bieractiviteiten van Femsa loopt op schema aldus Heineken.
Aandeelhouders kunnen een interim-dividend tegemoet zien van 0,26 euro per aandeel.