De winkel aan de Maarsmansteeg in het centrum van Leiden is de veertiende SLA, in 2013 opgericht door Nina Pierson en Jop van de Graaf. ‘Een pand dat zo’n 80 vierkante meter telt en een verdieping heeft’, vertelt managing director Hans Bruning. ‘Er zat een Happy Tosti in.’
Leiden en Haarlem
De locatie wordt geëxploiteerd door Bedde Gök en Munur Siblak, die zich meldden nadat SLA kenbaar maakte het concept uit te gaan rollen als een franchiseformule. ‘We waren al een tijd met elkaar in gesprek en hebben uiteindelijk ook een geschikte locatie gevonden.’
Sinds november is de bestaande zaak in Haarlem in handen van een franchiser. ‘Jildou Bettenbroek is als manager voor ons actief geweest in Amsterdam’, legt Bruning uit. ‘Onze ambitie is groei en dan denk je in eerste instantie niet aan een overname van een bestaande locatie, maar in dit geval kwam alles op het juiste moment samen.
Hij vervolgt: ‘Jildou werkte niet meer voor ons en gaf aan graag een SLA te willen openen in Haarlem. Omdat we die stad onvoldoende geschikt vinden voor een tweede locatie en we graag in zee wilden met haar, hebben Jop en Nina die overgedragen.’
Delft, Amersfoort en Groningen
Leiden en Haarlem zijn de eerste in een reeks aan nieuwe locaties, zo laat de managing director weten. ‘We hebben veel in de pijplijn zitten. In Delft zijn we een locatie aan het verbouwen en ook in Amersfoort en Groningen verwachten we snel van start te kunnen.’
In oktober 2021 kondigden Van de Graaf en Pierson aan te gaan starten met franchise en ontvingen ze in 6 weken tijd 198 aanmeldingen. Pierson liet destijds weten dat het moment waarschijnlijk heel goed was gekozen.
Gezonde voeding
‘Het belang en de bewustwording zijn toegenomen als het gaat om gezonde voeding en duurzaamheid’, zo vertelde ze aan Misset Horeca.
‘Niet enkel vanwege de eigen gezondheid, maar ook vanwege de zorgen om de planeet. We staan al 9 jaar voor dit doel en zijn pioniers op het gebied van gezondheid. Daarmee en daardoor kunnen we ook een statement maken.’
Groeikapitaal
Vorig jaar november werd meer dan een miljoen euro opgehaald met een share funding-campagne en werd een extra bedrag van een half miljoen beschikbaar gesteld voor mensen die mede-eigenaar willen worden.
Het groeikapitaal wordt gebruikt voor nationale en internationale groei. Naast de opening van franchiselocaties in Nederland hopen de eigenaren binnen 2 jaar de grens over te gaan.