De appeltaart op de kaart moet dus worden voorzien van bijvoeglijke naamwoorden: handgemaakt, vers of zelfgemaakt bijvoorbeeld. Wenda Kielstra van Consumatics deed onderzoek(en) naar verborgen omzet en gaf tijdens een presentatie op de Horecava in Amsterdam RAI aan hoe ondernemers extra - verborgen - omzet kunnen genereren.
Een product dat is voorzien van een smeuïge tekst, leidde volgens haar onderzoek tot een omzetstijging van 27 procent. Ook een plaatje bij een menu-item betekende een toename van de verkoop. Laat zien van welke boerderij of wijngaard het product komt en het wordt 20 procent meer verkocht.
Geen euroteken
‘Zet geen euroteken voor de prijs van de gerechten’, begon Kielstra een verdere opsomming van zaken die een positieve invloed hebben op de omzet. ‘Dat schrikt gasten af. Wat je ook niet moet doen, is de prijzen uitlijnen. Als de prijs direct achter het gerecht staat, valt het veel minder op.’
Volgens Kielstra met name prettig voor mensen in een gezelschap. ‘Staan alle prijzen onder elkaar, dan is direct duidelijk wie kiest voor de dure gerechten. Nog een tip: het bovenste en onderste gerecht op de kaart worden het meest gekozen. Dat geldt per item, dus voor-, hoofd- en nagerecht.’
Promotiebord
De tekst op het promotiebord op de stoep voor het café mag maximaal zeven woorden tellen. Kielstra: ‘Meer vangt de langslopende gast niet op. Gebruik je meer woorden of wil je meer laten zien, gebruik dan meer borden.’
‘Omdat mensen maximaal twee seconden naar het bord kijken, moet een eventueel plaatje identiek zijn aan de tekst. Heb je een kerstaanbieding, dan ook een afbeelding in kerstsfeer. Maar in veel gevallen kan het beeld alleen ook genoeg zijn.’
Verborgen omzetten ontdekken
Kielstra heeft het ontdekken van verborgen omzetten samengevat in haar ‘return on guestment’. Daarbij zijn vijf thema’s bepalend: het prikkelen van de zintuigen, het verhaal van/achter je bedrijf, maak de werkwijze in het bedrijf gemakkelijk, bevestig de keuze van de gast en handel snel (of geef de gast het idee dat hij snel wordt geholpen).
Kielstra over het bevestigen van de keuze van de gast: ‘Een rij met gasten voor de deur trekt mensen aan, omdat dit het idee geeft dat de kwaliteit daar dus goed is. Wat het verder goed doet: (lokaal) bekende mensen in je advertenties, werken met regionale producten, toon je duurzaamheid, steun een goed doel en werk met een keurmerk.’